Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Představenstvo diskutovalo s řidiči

19 Leden 2016 | Ze společnosti

Výrobní porada se zaměstnanci ČSAD Ústí nad Orlicí se konala v kině v Lanškrouně. Jako první se zaměstnanci dozvěděli ekonomické údaje. Mzda se v roce 2015 zvýšila o 12 %, za dva roky dosáhla nárůstu o 20 %. Došlo i k navýšení diet, a to o 16 %. Řidiči mohou čerpat také zaměstnanecké benefity jako jsou například plně hrazená pojistka odpovědnosti z výkonu povolání, koncernové jízdné zdarma, příspěvek na životní pojištění nebo penzijní připojištění, mobilní telefon včetně paušálu zdarma a další. Celkově si při plném využití benefitů může řidič přijít měsíčně až na 4 tisíce korun. Po seznámení s ekonomickou situací, vývojem mezd řidičů a srovnání s konkurencí následovala diskuse.

Největší diskuse patřila děleným směnám a časové náročnosti práce řidiče. Na to generální ředitel Zdeněk Kratochvíl odpověděl, že pokud by se platily dělené směny, bylo by to na úkor jiné části mzdy. Průměrná výše mezd by zůstala zachována. „Pak by nemohla být základní mzda 15.000 Kč, ale museli bychom ji snížit například na 12.000 Kč,“ vysvětlil Zdeněk Kratochvíl. „Z mého pohledu je důležité, že celková mzda našich řidičů je podstatně vyšší než u ostatních dopravních společností zabývajících se dopravní obslužností a o vozovém parku, bezpečnosti a pohodlí pro řidiče i cestujích nemluvě,“ dodal generální ředitel Zdeněk Kratochvíl.

 Dělená směna je způsob, jakým lze rozvrhnout práci řidiče a je v souladu s platnou legislativou. Skutečnost, že časová náročnost práce řidiče je značná, však není v rukou zaměstnavatele, jelikož jízdní řády stanovuje objednavatel, tedy kraje. A ze strany dopravce je nezbytné se jízdním řádům přizpůsobit. Generální ředitel vyzval řidiče, aby i oni dávali náměty na snížení prostojů, například sloučením některých spojů apod. Vložení nepravidelné dopravy jako jsou bazény, pohřby, svatby nebo sportovní utkání může významně snížit čekací dobu.

Hovořilo se rovněž o normách spotřeby.

Jak opět vysvětlil generální ředitel, norma spotřeby byla stanovena tak, že skutečná průměrná spotřeba všech řidičů byla navýšena na hodnotu, kterou v době stanovení normy splnilo 75% všech řidičů.

Na stanovenou normu spotřeby aktuálně dosahuje více než 95% řidičů společnosti. Bohužel se neustále setkáváme se zcizováním nafty, poslední případ se stal v Třebíči.

Ředitel společnosti může rovněž stanovit k normám tzv. zimní přirážku, a to až do výše 10 %.  V letních měsících má ředitel právo navýšit normu u vozidel vybavených klimatizací ve dnech, kdy venkovní teplota přesahuje 25 stupňů. Stejně tak i u nových vozidel Setra přistoupilo vedení společnosti po dobu 3 měsíců (listopad – leden; tj. doba, než dojde k zaškolení řidičů) k navýšení normy spotřeby (např. v prosinci byla norma navýšena o 10%). V rámci spotřeby se často skloňuje také přídavné topení, takzvaný bufík. Prostor autobusu je vytápěný teplou vodou od motoru. Přídavné topení se zapíná pouze v okamžiku, kdy motor nemá provozní teplotu, je studený, a  po dohřátí motoru do provozní teploty se automaticky vypne. Pokud je motor studený, má podstatně větší spotřebu, než je spotřeba „bufíku“. Takže právě nepoužíváním „bufíka“ řidič spotřebu zvyšuje. „Také v mém osobním voze je přídavné topení, které pomáhá dohřát motor na provozní teplotu. A přesto, že bylo toto přídavné topení za příplatek, zaplatí se,“ uvedl konkrétní příklad Zdeněk Kratochvíl. Faktem zůstává, že ten kdo bufík odstaví, prodělává. Často slýcháme otázku: „Jak se mohu vejít do spotřeby, když mi jede bufík 10 hodin denně. „Bufík nejede 10 hodin denně. Záleží na venkovní teplotě. Zapne jen než se motor dohřeje na provozní teplotu,“ vysvětlil generální ředitel.

V rámci tématu spotřeby řidiči také řešili jaký je rozdíl mezi spotřebou Euro5 a Euro6. Rozdíl mezi normami na tyto vozy je 0,7 l/100 km ve prostěch EURO6. Tento rozdíl vychází i z reálně vykázaných spotřeb na vozidlech EURO 5 a EURO 6.

Jedním z témat bylo i podjíždění zastávek. Jízdní řád musíme dodržet. Z objektivních příčin může řidič na zastávku přijet později, ale nikdy nelze odjet dříve a ujet cestujícím, kteří přijdou na čas. Navíc z toho plynou vysoké sankce od krajského úřadu.