Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

„Přicházejí nové technologie a servisy jsou skvěle vybavené, vnímám to jako zlatý věk,“ hodnotí Martin Novák, garážmistr MKD

15 Září 2023 | Ze společnosti

Co dělá takový garážmistr MKD? Jak funguje přezouvání pneumatik mimo náš servis? Jaké změny se odehrály očima Martina Nováka za jeho 27leté působení u nás ve firmě? Vše se dozvíte v dnešním rozhovoru.

Jak jste se k práci u nás dostal?

Nastoupil jako mechanik v roce 1996 ještě do ČSAD Pelhřimov, kde byla společná dílna pro autobusy a kamiony. Mám školu na operátora zemědělských strojů s maturitou. V zemědělství se používají velká auta, a tak jsem měl i skrz školu k servisu blízko. O tři rok později jsem začal dělat dílenského mistra a šéfoval jsem dílně. V roce 2002 jsem se dostal na pozici garážmistra nákladní dopravy a funguji zde dodnes.

Co obnáší práce garážmistra?

Zabezpečuji provoz všech vozidel. Mou prací je zajistit, aby všechna vozidla byla včas opravena, funkční a pojízdná. Zároveň plánuji opravy i v jiných servisech a spravuji náš vozový park, aby vše fungovalo, jak má. Od toho se také odvíjí hospodaření s auty, starost o pneumatiky a nízkou spotřebu. Hledám různé cesty k úsporám a efektivitě. V Humpolci máme 155 nákladních souprav, které máme s kolegou rozděleny na 4 kolony podle zakázek. Starám se tak o dané oblasti a komunikuji s dispečery a řidiči. Dispečer mě informuje o problému a následně s řidičem plánuji opravu, předávání vozidla nebo řeším poruchy přímo na trase. Komunikujeme osobně i telefonicky. Tady musí perfektně fungovat tok komunikace mezi garážmistrem, dispečerem a řidičem, abychom sladili všechny potřeby, shodli se na řešení a realizovali ho ve správný čas a na správném místě.

Co Vás na vaší práci baví nejvíce?

Mám rád kamiony a techniku, takže jsem v práci ve svém chlapském světě. Mám dobrý pocit, když je kamion po servisu a řidič může úspěšně pokračovat v cestě. Oblíbeným tématem je i zaškolení řidiče v profesionálním ovládání vozidel Mercedes-Benz.

Pozorujete za ty roky změny?

Teď je nejvíc vidět efektivita a modernizace těch vozidel díky pravidelným obnovám. Největší změny pro řidiče jsou určitě užitečné jízdní asistenty, elektronická kniha jízd – řidič vše vyřídí na tabletu v autě, to je určitě velké zlepšení. Navíc naše auta už teď umí indikovat zatížení vozidla – řidič vidí, jak moc se mu to vozidlo nakládá. Veškeré systémy vlastně usnadňují práci řidiči.

Posun vidím i v servisech, určitě se o dost zlepšilo plánování oprav, už se nečeká tak dlouho, také díly jsou mnohem dříve dostupné. Všechny postupy už máme naučené. Využívám také plánovaně servisy na trasách, kde nás už třeba znají a jsme tam pro ně VIP zákazníky. Udržujeme si partnerství se servisy a společně budujeme vztahy. Servisy využíváme po trasách kamionů, kdy se nám nevyplatí hnát řidiče zpět do Humpolce. Nejvíce takto využíváme servisy na Plzeňsku.

Je vidět, že nyní jsme v moderní době a máme k dispozici efektivní řešení. Přicházejí nové technologie a servisy jsou skvěle vybavené. Vnímám to jako zlatý věk.

Staráte se i o přezouvání kol, jak to funguje?

Řešíme si výměnu pneumatik sami, kdy pneu nakupujeme, přezouváme a vyměňujeme v rámci servisu. Do Holýšova u Plzně třeba pneumatiky posíláme interním autobusem a ve spolupráci s partnerskými servisy jsou tam nasazovány, aby kamion nemusel jezdit zpátky do Humpolce na výměnu pneu. Kolem 30 % pneumatik takto měníme na trase a další část zase v rámci údržby v Humpolci. Hospodaříme si ve vlastním režimu, řešíme si spoustu věcí sami a je to mnohem hospodárnější.

Jak funguje taková obnova vozidel?

Obnova vozidel se plánuje s vedoucím a vedením. Vedoucí dá pokyn k výběru vozidel podle najetých km a stáří. Komunikuje se, která vozidla se prodají a kdy je auto zralé na prodej. Ve spolupráci se servisem z vozidla sundáme firemní znaky, vyčistíme a předáme na autobazar. Řešíme i komunikaci s bazarem a přepis vozidla. Vozidlo od řidiče převezmu a on se většinou stěhuje rovnou do jiného auta, vše se tedy musí naplánovat, aby všichni zúčastnění byli přítomni a rovněž, aby všechna vozidla byla dostupná.

Máte obrovský přehled o všem v MKD, co byste vyzdvihl?

Kromě již zmiňovaných inovací, spoluprací a společné komunikace je pro mě prestižní věcí převoz autobusových karosérií. Nadrozměrná přeprava karoserií z Holýšova je náročná a velmi zajímavá. Svařený autobus se musí naložit na speciální návěs Meusburger, kdy souprava obvykle měří na výšku 4 metry a na délku 22 metrů. Řidič pak musí zvládnout projet trasu bez karambolů. To je velice náročné.

Co říkáte na spolupráci s humpoleckým servisem?

Spolupráce se servisem je skvělá, znám mechaniky i mistry. Jsme sehraní, dokážeme společně věci naplánovat a mnohdy mi pomohou i s řešením poruch na trase – vozidlo nejede, řidič volá a snažím se získat radu pro řidiče, která je dokáže povzbudit a společně hledáme příčinu problému. Uvědomuju si, že ne každý má tak super tým za zády.

Už zítra se odehraje turnaj v malé kopané, zúčastníte se?

Fotbal nehraju, ale jako divák určitě! Humpolecký tým určitě podpoříme a pevně věřím, že určitě vyhrajeme!

Jak trávíte svůj volný čas?

Docela rád jezdím na horským kole a rád používám jednu aplikaci od seznamu – prozkoumávám okolní trasy v přírodě, kde se dají poznat zajímavá místa, a zároveň si dávám pozor, abych se moc nepletl řidičům pod kola 😊