Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Příprava nákladních vozů na zimní období

17 Prosinec 2024 | Ze společnosti Pro zaměstnance

Zimní počasí už udeřilo v plné síle. Víte, co vše je potřeba zkontrolovat, než se kamiony vydají na své cesty?

Příchod zimního počasí přináší řidičům zhoršené jízdní podmínky, pro dopravce to naopak znamená přípravu svých vozů na nevyzpytatelné počasí. Technika tak musí být dokonale připravena, aby obstála v různorodých podmínkách.

Zimní příprava nákladních vozů naší společnosti začíná již na konci září. „Kontrolujeme, jestli jsou kamiony vybaveny sněhovými řetězy. V Rakousku jsou povinné v zimě, i když není sníh.  V tomto období prověřujeme i hloubku desénu. Podle stavu měníme pneumatiky, aby vozidla měla dostatečný vzorek po celou zimu,“ říká Martin Novák, garážmistr servisu v Humpolci.

Základem pro bezpečnost je právě zimní přezutí. Hloubka desénu pneumatik u vozů nad 3,5 t musí být 6 mm. Důležitá je také pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách. Silnice bývají kluzké nebo špatně sjízdné, proto je třeba prověřit stav brzdového systému.

Zimní podmínky ovlivňují i funkci akumulátorů. Nízké teploty mohou snižovat jejich kapacitu a může se stát, že vůz nenastartuje. Pokud se baterie vybije, může dojít k zamrznutí nebo jejímu roztržení.

Vozidlům je také potřeba doplnit chladící nemrznoucí směsi v chladičích u nádrže na ostřikovače a v topných systémech. Pro samotné řidiče je samozřejmě velmi důležitý výhled z kabiny nákladního vozidla, aby se ve vlhkém počasí nezamlžovala okna. Viditelnost výrazně podpoří také dobře nastavená světla.

„Řidič musí být připravený i na náhlé výkyvy počasí, kdy se změní situace během několika kilometrů. Počasí na Vysočině dokáže být opravdu zimní. Ve výbavě pro boj se sněhem má řidič lopatu, koště, nemrznoucí směs do ostřikovačů, rukavice. Důležitý je i přístup a zkušenosti řidiče správně vyhodnotit situaci.  Zvážit, kdy snížit rychlost nebo dobře zaparkovat, aby byl ranní výjezd bez komplikaci“, doplňuje pan Novák.