Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

„Prošel jsem všechny činnosti u firmy,“ říká vedoucí dispečer ČSAD Benešov Jiří Čihák

19 Prosinec 2016 | Ze společnosti

Správný dispečer by měl znát všechny aspekty práce, kterou koordinuje. Jiří Čihák byl nedávno odměněn za 30 let působení ve společnosti a může tak post vedoucího dispečerů zastupovat s plnou zodpovědností. Stačil být dělnickým mistrem i hlavním automechanikem.

Nedávno jste byl oceněn za neuvěřitelných 30 let práce u ČSAD. Jaký to byl pro Vás pocit, dostat ocenění za práci, kterou tak dlouho vykonáváte?
Je to pěkný pocit, vědět, že je Vaše práce oceněna. Tím to ještě jednou děkuji představenstvu, generálnímu řediteli a vedení společnosti.

Jste dispečerem již od začátku nebo jste začínal jako řidič či jiná pracovní posila? Jak jste se k povolání dispečera dostal?
Jako vedoucí dispečer autobusové dopravy jsem od roku 2010. V roce 1983 jsem se začal učit v ČSAO Čáslav jako automechanik pro ČSAD Benešov, kam jsem poté nastoupil. Na podzim v roce 1990 jsem začal pracovat jako provozní mistr se zaměřením na techniku a servis. A to jako výpomoc i jako dílenský mistr. Dále jsem pak do roku 1997 pracoval jako dispečer na nákladní dopravě a od roku 1997 dispečer osobní dopravy.

Jaké zkušenosti jste stihl pobrat za všechna ta léta?
Od vyučení jsem pouze u jednoho zaměstnavatele, tak nemohu porovnat podmínky u jiných firem. Zkušeností je spousta a ty se nedají naučit. Každá nová zkušenost je k nezaplacení. Je ale potřeba ji správně využít pro usnadnění práce ať už v zaměstnání nebo jinde v běžném životě. Mohu říci, že jsem prošel všechny činnosti u firmy.

Co se během těch 30 let ve výkonu Vašeho povolání změnilo?
Změn během těch 30 let proběhlo mnoho, spoustu jich přináší současná doba. Když jsem nastupoval, jezdili ještě vozidla ŠL a začínala Karosa. V nákladní dopravě vozidla Avia, Škoda MTS a Liaz.  Stáří vozidel bylo přes 12 let. Při zimním provozu se musela ráno startovat, aby vše vyjelo včas na své linky. Obnova vozidel byla kolem 6 vozidel za rok. Nyní máme stáří vozidel do 3 let, vše Mercedes a Setra. Došlo i k modernizaci vlastních dílen a opravě administrativní budovy.

A v autobusech samotných, co se změnilo?
Odbavovací systém je stále dokonalejší a usnadňuje tak práci řidičům. Dispečerská práce se také mění. Dříve se vše dělalo ručně a vše muselo být připraveno dopředu. Dnes díky nové technice máme například okamžitý kontakt s řidičem.

Přenáší se Váš pracovní profil i do rodinného života? Koordinujete jednotlivé podřízené, musíte mít i doma vše pod kontrolou nebo se naopak necháte vést, abyste si od té zodpovědnosti odpočinul?
Popravdě řečeno každé zaměstnání na vás „zanechává nějaké následky“, které si přinášíme do soukromého života.  Práce dispečera není pouze na pracovní dobu, spoustu volného času věnujete zaměstnání. Dobře fungující rodina musí být vyvážena pohodou, klidem a harmonií.