Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

První automatický semafor se v Praze rozsvítil před 90 lety

21 Leden 2020 | Pro zaměstnance

Silniční doprava u nás dnes slaví významné jubileum. 21. ledna roku 1930 byl na Václavském náměstí zprovozněn první automatický semafor v Československu. Řidiči jej z počátku přijímali s velkou nevolí.

Přestože řízený provoz byl na nejrušnějších pražských křižovatkách zaveden již v roce 1919 a první světelný semafor se v Praze objevil v roce 1927, na zavedení prvních semaforů bez obsluhy si Praha musela počkat až do 21. ledna roku 1930. Tehdy byla na nejvytíženější křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uprostřed Václavského náměstí zprovozněna první světelná signalizace s automatickým řízením. Jednalo se o dva semafory zavěšené na ocelových lanech nad vozovkou, u kterých se po 23 vteřinách střídavě rozsvěcelo červené a zelené světlo.

Dnes si dopravu bez automatických semaforů dovedeme jen stěží představit, před 90 lety však řidiči jejich zavedení přijímali s velkým rozhořčení. Stěžovali si zejména na to, že oproti ručně řízeným semaforům automatická světelná signalizace zbytečně zdržuje silniční pomoc. V důsledku toho muselo policejní ředitelství v Praze vyhlášku, která se zabývala například způsobem řazení aut před křižovatkou. Od té doby urazilo řízení dopravy notný kus cesty, a v české metropoli tak v současné době najdeme přibližně 700 semaforů. Zajímavostí je, že na místě prvního automatického semaforu dnes již žádný nestojí.