Rekonstrukce D1 stála o 2 mld méně, než byly plány, ale trvala o 3 roky déle
20 Září 2021 | Ze společnosti
Devítiletá rekonstrukce dálnice D1 stála 24 miliard korun. Oproti původně předpokládaným nákladům je to zhruba o dvě miliardy méně, řekl při bilancování projektu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Dokončení projektu bylo původně plánováno na rok 2018, termín se však dvakrát posouval. Rekonstrukce by měla skončit zhruba za tři týdny.
V minulém týdnu však silničáři oznámili, že kvůli špatnému betonu bude muset být znovu opraven úsek mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Oprava potrvá od 17. září asi dva týdny.
Kompletní rekonstrukce D1 se proti původním předpokladům prodlužovala. O rekonstrukci dálnice bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. Termín dokončení však byl nakonec dvakrát posunut. Podle Mátla byly problémy například s některými technickými problémy, při jednáních s obcemi nebo některými vlastníky okolních pozemků a další.
Stát je kvůli prodlužování rekonstrukce dlouhodobě terčem kritiky. Části veřejnosti navíc vadí to, že se dálnice po celé délce nerozšířila na tříproudovou pro každý směr.
Jak se rekonstrukce dálnice dotkla společnosti ICOM transport?
„Společnost ICOM transport jako dopravní společnost využívá silniční a dálniční síť při každodenním provozu a svým zákazníkům garantuje dopravení ve stanoveném termínu. Chápeme, že opravy je nutné provést, ale úseky D1, které byly kolik let velmi obtížně průjezdné, nevykazovaly znaky dálnice.
Naše společnost celé roky odvádí nemalé částky na mýtném, silniční dani, ale také spotřební dani z pohonných hmot. Díky prostojům odhadujeme zvýšené náklady, zejména mzdy řidičů a fixní náklady vozidel, ve výši téměř 11 mil. Kč. Dále zvýšená spotřeba PHM z prostojů v kolonách může být až 2,5 mil Kč. Věříme, že do budoucna takové zatížení již nenastane,“ uvedla předsedkyně představenstva ICOM transport Kateřina Kratochvílová.