V říjnu to budou tři roky, kdy do společnosti nastoupil na mezinárodní kamionovou přepravu pan Emil Panáček. Jak je na své lince spokojený se dozví čtenáři Modré vlny z přiloženého rozhovoru.
Jak jste se dostal do společnosti ICOM transport?
Dříve jsem jezdil po montážních, studoval psychologii a dělal vychovatele, než jsem se dostal až k práci řidiče kamionu. Řízení mě lákalo od vojny, ale vždy z toho nějak bohužel sešlo.
Co práce na Vaší lince obnáší a jak Vám vyhovuje?
Jezdím z Plzně do Maďarska (Přeštíce – Kecskemét), musím stíhat termíny, takže taková běžná záležitost – naložím a jedu (úsměv). Jsem na lince stabilně a musím říct, že naprostá spokojenost.
Je pro Vás práce zároveň koníčkem?
Ono to jinak ani brát nelze. Mít zaměstnání pouze jako profesi, to není ono. Práce musí být i koníčkem, musí Vás bavit. Od všeho trochu.
Máte nějaké postřehy ze zahraničí?
Přijde mi, že v zahraničí jsou řidiči osobních vozů větší gentlemani. Třeba když vyjíždíte z kolony, tak Vás pustí, to samé při přejezdu z jednoho pruhu do druhého. To těm našim chybí.
A řidiči z náklaďáků?
Poslední zkušenost není moc dobrá. Neukáznění řidiči dělali v Rakousku nepořádek. Spousta odpadků, hluků a tak dále, což mělo za následek to, že v Rakousku není možnost zastavit, a dělat potřebnou bezpečnostní přestávku ani denní odpočinek (lze pouze na vyhrazených parkovištích). Ukáznění řidiči tak doplácejí na méně zodpovědné kolegy. To se mi nelíbí.
V zahraničí celkově platí tvrdší pravidla, že?
To máte pravdu. A nejhorší je, že to poté odnesou ti slušnější řidiči.
Máte jedno z nejnovějších aut, takže spokojenost?
Ano, nové auto mám od listopadu a jsem s ním naprosto spokojený. Je super!
Co výbava?
Vozidlo je jako takový obývák na cestách. Jezdí dobře a jsem s ním spokojený. Dobře sedí. Co se týče výbavy, je zde vše potřebné. Lednička je dobrá věc a to samé klimatizace.
Co děláte, než nasednete do vozu? Děláte důkladnou kontrolu?
Před každou jízdou projdu světla, zkontroluji plachty, kola a takové ty běžné věci, co by měl dělat každý před jízdou. Výhodou je, že jsou vozy takové počítače, a tak případný problém hlásí na displeji.
Dají se uplatnit nějaké zkušenosti z předchozího zaměstnání v té současné?
Myslím, že je všechno o mysli, výpočtech a psychologii, kterou jsem studoval, takže bych řekl, že nějakým způsobem ji uplatnit mohu.
Můžete to více rozvést?
Řízení bych přirovnal k šachové partii. Musíte neustále přemýšlet o dalším tahu a zároveň sledovat na silnicích ostatní. Jak jet, kdy jet, jakou rychlostí, atd. Je to zkrátka matematika, kdy děláte neustále výpočty a nikdy nevíte, co udělá ten před Vámi.
Jak bojovat proti únavě a vyhnout se mikrospánku?
Nejlepší radou je udělat si přestávku a nepřetahovat se. Já třeba navíc používám zázvorový bonbón. Před jízdou je důležité se pořádně vyspat, protáhnout tělo (jednoduché cviky na uvolnění krční a bederní páteře) a při jízdě dodržovat vzdálenosti.
Jak rád trávíte volný čas?
Mám rád cyklistiku a horskou turistiku. Mohu doporučit například Balkán. Třeba v Bulharsku jsem byl moc spokojený, je tam opravdu nádherné pohoří. Není to ani náročné, stačí mít stan a všude se dá dobře a za rozumné peníze najíst.
Letos se také chystáte do zahraničí?
Rád bych stihl ještě Albánii, ale uvidíme.