Řidičák na zkoušku? Podle některých expertů je aktuální návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích povrchní, nedbalý a alibistický.
Co v praxi znamená „řidičák na zkoušku“? U začínajících řidičů novela zákona navrhuje, aby po dobu dvou let měli sníženou bodovou hranici na polovinu (6 bodů). Jenže podle zástupců autoškol je současná podoba novely zjednodušená, populistická a diskriminační. Změna cílená na mladé řidiče je sice potřeba, ale ne takto. „Je to paskvil, který snad poslaneckou sněmovnou neprojde,“ píše se v analýze expertní komise Unie autoškol ČR, kterou zveřejnil Automotoklub ÚAMK.
Podle ní navíc není patrné, na které držitele řidičského oprávnění se má nové pravidlo vztahovat. Bude platná jen pro úplně nové řidiče, kteří si dělají skupinu B nebo i pro řidiče, kteří si rozšiřují řidičské oprávnění na C+E nebo D? Navíc se opírá o statistiky, které působí hodně dezinformačně. Podle expertů je potřeba nové mladé řidiče hlavně vychovávat a pracovat s nimi. „Novela cílí pouze na restrikci, ale dál s nimi nepracuje. Mladí řidiči potřebují nasbírat zkušenosti a mít vhodné příklady pro zakódování ukázněného jednání, respektu a odpovědnosti při řízení vozidel.“
Navrhovaným řešením od expertů by bylo zavést vícestupňovou zkušební dobu tak, aby nový řidič v jejím průběhu něco získal ať už v oblasti schopností, dovedností nebo zkušeností. Příkladem by mohlo být, že po zkušební dobu se trestné body odepisovat nebudou a po dvou letech se prohřešky vyhodnotí v několika stupních.
V prvním stupni by byl řidič bez trestného bodu nebo maximálně s jedním záznamem za méně závažný prohřešek, ohodnocený nejvýše dva body. Ve druhém stupni by byl řidič, který nasbíral v průběhu dvou let více trestných bodů do určitého limitu (což je k diskuzi), avšak v systému bodového hodnocení by nespáchal přestupek zařazený v nejpřísnější nebo nejzávažnější kategorii, ani by nespáchal v tomto období žádný z přestupků opakovaně. Ve třetím stupni by byli řidiči, kteří do předcházejících dvou stupňů nezapadají anebo se zcela vybodují. V rámci každého stupně by pak absolvovali závěrečné doškolení (tedy Kurz bezpečné defenzivní jízdy – zvládání krizových situací, eventuálně i Kurz první pomoci) a další kurzy či kondiční jízdy, při kterých by se učitel zaměřil na odbourání špatných návyků, které způsobily ztrátu bodů.