Vozový park ICOMu je neustále doplňován nejnovější technikou a nejlepšími typy vozů, které v současnosti na trhu jsou. Úplně poslední typy vozů Setra mají v popisu, že jsou efektivní pro řidiče a pohodlné pro cestující.
Tento typ motoru má ve své výbavě i důmyslné zařízení na regeneraci výfukových plynů. „Box pro zpracování výfukových plynů obsahuje několik komponentů. Je elektricky kontrolovaný a přesně řízený," říká přijímací technik Miloš Bambula.
Díky tomuto důmyslnému systému se škodlivé látky ve spalinách mění na ekologicky nezávadné substance. Filtr, ve kterém se provádí pasivní i aktivní regenerace zplodin je zařízení, které se musí sledovat, protože při nedodržení postupu jeho činnosti se může poškodit.
„Všichni víme, že při hoření vznikají i pevné částice, saze, které je třeba odstranit. O to se při dobré obsluze, postará právě filtr pevných částic. Pevné částice se usazuji na povrchu stěny filtru nebo se prostřednictvím hluboké filtrace dostávají dovnitř filtru. Při vyšším výskytu sazí, tedy pevných částic, vzniká riziko nekontrolovaného vyhoření, a je nutná regenerace," vysvětluje Miloš Bambula.
Rozlišujeme dva typy regenerace. Pasivní, ta probíhá při chodu motoru permanentně, (tzn. motor má dostatečně vysokou provozní teplotu k tomuto úkonu) a aktivní. Aktivní regenerace je cyklus, při kterém vlastně ovlivňujeme zvýšení teploty výfukových plynů, aby se částice sazí mohly spálit.
Tak vlastně docela malá výrazně zelená kontrolka umístěná v pravé horní části palubní desky, dokáže ovlivnit stav vaší spotřeby a stav vašeho motoru. Tedy ta kontrolka ne, ale to co signalizuje. Ona nám ukazuje, zda probíhá nebo neprobíhá, regenerace filtru pevných částic.
Pokud ji řidič ignoruje a nepostupuje podle manuálu, dokáže mu tato „maličkost“ dost podstatně znepříjemnit práci. V případě, že dojde k ucpání tohoto filtru, musí vůz do autorizovaného servisu, kde je napojen na servisní počítač a minimálně hodinu jede na „ plný plyn,“ tedy na místě a tím se potom teprve zvýší spotřeba PHM. A to ještě nepočítám nutný přejezd, z místa působení do místa opravy. Takže tady je trochu ten zakopaný pes. Důsledná kontrola stavu kontrolek na přístrojové desce je tou nejlepší ochranou pro váš vůz, kterou můžete mít. Protože pokud ji ignorujete nebo předčasně manuálně vypnete, dojde k ucpání filtru pevných částic a je zle.
Regenerace totiž probíhá více méně nezávisle na řidiči, pokud jede a zelená kontrolka svítí a doba jízdy je minimálně cca půl hodiny. Takže je dobré mít na paměti, že čištění filtru, tedy ta zmíněná regenerace, se provádí vždy za chodu motoru.
„Ihned po uvedení nových vozů do provozu se několik takových provozních nehod stalo, ale je vidět, že řidiči se poučili, žádný z nich nepřijel dvakrát,“ říká přijímací technik Miloš Bambula.
Takže pro vás ostatní platí, abyste dbali na to, co vám napovídá váš vůz a nepodceňovali i nastudování manuálu. Regenerace filtr spolehlivě vyčistí a jede se dál.