Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Řidiči kamionů čelí kritickému nedostatku odpočívadel

19 Červen 2025 | Ze společnosti Pro zaměstnance

Řidiči kamionů se na českých silnicích denně potýkají s vážným problémem – nedostatkem kvalitních a bezpečných odpočívadel. Lze požadovat dodržování přísných pravidel bez dostatečné infrastruktury?

Česká republika je důležitou tranzitní zemí pro kamionovou dopravu. Denně projede Českem zhruba 50 000 kamionů, což za rok znamená přibližně 2,6 milionu. Přestože legislativa přísně vyžaduje dodržování povinných přestávek a doby odpočinku u řidičů kamionů, infrastruktura za těmito požadavky u nás citelně zaostává. I když se Ředitelství silnic a dálnic chlubí zprovozněním 630 nových míst v rámci odpočívek pro kamiony, je to kapka v moři.

Evropská i česká pravidla jednoznačně stanovují maximální dobu řízení a povinné přestávky. V praxi to znamená, že řidič je povinen odstavit vozidlo na předepsaný čas – ať už na 45 minut během směny, nebo na několikahodinový denní odpočinek. Většina dálničních odpočívadel však neposkytuje dostatek parkovacích míst, hygienického zázemí ani základní bezpečnost. Celkově je odpočívadel a míst pro odstavení kamionu málo a naprosto neodpovídají počtu kamionů na cestách.

Nedostatečné kapacity vedou k tomu, že se nákladní vozidla kumulují v odstavných pruzích, na krajnicích nebo v nevhodných částech měst, což přináší rizika pro silniční provoz i samotné řidiče. Řidiči jsou tak zbytečně pod tlakem, potřebují lepší podmínky, nejen kontroly.

Společnost ICOM transport, jeden z největších dopravců v Česku, se k problému staví otevřeně:

„Není možné klást na řidiče stále větší legislativní nároky, pokud jim zároveň neposkytneme základní podmínky pro jejich splnění. Řidič nemůže bezpečně a pohodlně odpočívat, pokud nemá kde,“ komentuje stav odpočívek pro kamiony Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva ICOM transport.

Každá kancelář, restaurace, provozovna, musí striktně splňovat státem a zákony dané hygienické i další podmínky. Když je má pak ale dodržovat a poskytnout stát, v rámci provozu dálniční sítě, je to problém

ICOM transport dlouhodobě lobbuje za zlepšení infrastruktury pro profesionální řidiče, a to nejen v kamionové dopravě, ale také v autobusové. Řidiči autobusů jsou u ICOMu v lepší situaci – po skončení směny mají díky pravidelnosti linek zajištěn prostor k odpočinku mezi jednotlivými spoji. Do zázemí pro řidiče autobusové dopravy jsme investovali 60 mil. Kč. V takových případech se umí ICOM transport o své řidiče postarat. U kamionové dopravy musí zlepšit podmínky pro řidiče stát.

„Základní hygienické zázemí, parkovací místo a bezpečné prostředí by měly být standardem – ne luxusem. V opačném případě se situace bude dál zhoršovat, a povolání řidiče bude stále méně atraktivní,“ dodává vedení společnosti.

ICOM transport navrhuje investovat do zšíření kapacit dálničních odpočívadel – zejména v blízkosti logistických center a vytížených tahů. Standardizaci vybavení odpočívadel – toalety, sprchy, případně občerstvení, bezpečnostní dohled.

Pokud má být silniční doprava v Česku udržitelná, bezpečná a konkurenceschopná, musí stát řešit nejen pravidla, ale i prostředí, ve kterém se tato pravidla naplňují. Řidiči nejsou jen kolečka v logistickém systému – jsou to lidé, kteří si zaslouží důstojné pracovní podmínky. ICOM transport bude nadále prosazovat systémové změny, které k tomu povedou.

Foto zdroj: Svět motorů