Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Řidiči v Jablonci nad Nisou testovali elektrobus

26 Září 2024 | Ze společnosti Pro zaměstnance

Plně elektrický autobus prošel testem v kopcích Jizerských hor, ale i v městském provozu na jedničku. Reakce řidičů i cestujících byla velmi pozitivní.

Řidiči z ČSAD Slaný testovali v Jablonci nad Nisou po dobu dvou týdnů elektrický autobus Mercedes-Benz e-Citaro. Za volantem se postupně vystřídali tři řidiči, kteří ho obsluhovali v běžném provozu. Vozidlo tak bylo k vidění přímo ve městě, ale vyjelo také do horského terénu v okolí střediska Bedřichov nebo Horní Maxov.

„Jízda s ním to je pohádka, je velmi tichý a pěkně funguje,“ uvedl Jiří Oberdörfer, vedoucí dopravy ČSAD Slaný, který s autobusem najel 700 km. Pozitivním zjištěním byl fakt, že po celém dni na lince, měla baterka autobusu 50% energie. Řidič Daniel Malý si vedl i tabulky na spotřebu autobusu. Při nájezdu 150 km na linkách MHD byla spotřeba v rozmezí 40–45 % (160–180 kWh) to znamená spotřebu cca v rozmezí 1,06 až 1,2 kWh / Km což je zhruba o 0,2 méně, než se čekalo. „S klesající venkovní teplotou byla spotřeba vyšší, a to se jezdilo za plného provozu na linkách MHD s cestujícími, se zapnutou klimatizací, topením, odbavovacím systémem a osvětlením,“ vysvětluje pan Malý.

Dobíjení vozidla pak probíhalo denně. Nejvíce společnosti vyhovovala varianta dobíjení 32 A, přičemž se nabíječka nepřehřívala. A jak dlouho se takový autobus dobíjí? „10 % odpovídalo jedné hodině, takže plné nabití zhruba 10 hodin,“ prozrazuje čtenářům Modré vlny pan Oberdörfer.  

Největší výhodu vidí kolegové z Jablonce v nízké hlučnosti. Motor dle nich není po nastartování vůbec slyšet, je úplně tichý, a to i při samotné jízdě. „Motor má ale slušný výkon, při rozjezdech v křižovatce není tak velká prodleva jako u normálních autobusů, přesto je rozjezd plynulý. Komfortní je i kabina oddělená sklem, díky které na řidiče netáhne,“ dodává řidič Daniel Malý.

Zajímavým zpestřením byl autobus i pro cestující, kteří si jízdu pochvalovali a v hojném počtu si chodili také autobus fotit.

Velkou výzvou by určitě bylo otestovat autobus také v zasněžených kopcích na Jablonecku. Nejen skrz jízdní vlastnosti, ale také pro testování baterky v mrazivém počasí.