Rozhovor s Janem Rosou: „Auta jsou pro mě prací i koníčkem“
6 Červen 2025 | Ze společnosti Pro zaměstnance
Dnes jsme si k rozhovoru pozvali pana Jana Rosu, mechanika, který se v Jihlavském servisu věnuje především opravám osobních automobilů značky Mercedes-Benz. Povídali jsme si s ním nejen o jeho každodenní práci, ale i o tom, jak vnímá technický pokrok a rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.
Jak a kdy jste se dostal k práci ve společnosti ICOM transport?
Do společnosti ICOM transport jsem nastoupil před zhruba třemi lety. Tehdy mě k této práci přivedla kamarádka, která zde dříve pracovala a doporučila mi tuto firmu jako spolehlivého zaměstnavatele s dobrým zázemím a možností dalšího odborného růstu.
Vnímáte svou práci jako náročnou, nebo spíše uklidňující?
Záleží na konkrétní situaci. Ve většině případů mě práce opravdu uklidňuje – rád se ponořím do oprav, soustředím se a najdu v tom jistý druh klidu. Samozřejmě ale nastanou i chvíle, kdy je to náročné, hlavně pokud narazím na komplikovanou závadu nebo se práce nahromadí.
Setkáváte se často se stejnými typy oprav, nebo je každá závada jiná?
Co se týče běžných servisních úkonů, jako je například výměna oleje, tak ty jsou víceméně stále stejné. Pokud ale přijde vůz s konkrétním problémem nebo poruchou, často se jedná o zcela odlišné závady, takže každá oprava přináší něco nového a vyžaduje individuální přístup.
Stalo se vám někdy, že jste si s nějakou závadou nevěděl rady? Jak jste to vyřešil?
Ano, taková situace samozřejmě může nastat, zvlášť u moderních vozů, které mají složitou elektroniku. V těchto případech máme možnost konzultace s technickou podporou – buď v našem partnerském servisu v Praze, nebo přímo s techniky z Mercedesu, kteří nám pomohou závadu vyhodnotit a navrhnout řešení. Hodně vyřešíme společně s kolegy přímo v týmu servisu.
Pracujete raději na větších vozidlech, jako jsou autobusy, nebo preferujete osobní automobily?
Věnuji se výhradně osobním automobilům. Na tuto oblast mám jak kvalifikaci, tak i praxi. Větší vozidla, jako jsou autobusy, mě nikdy příliš nelákala – jsou technicky i fyzicky náročnější.
V čem se podle vás nejvíce liší práce na osobním autě a autobusu?
Rozdíl je velký a je jich hned několik. U autobusů jsou veškeré součástky větší, těžší a jejich manipulace vyžaduje daleko více síly i prostoru. Práce na nich je náročnější z hlediska fyzického i logistického. U osobních aut je servis přece jenom kompaktnější a jemnější.
Minulý týden jste se zúčastnil školení. Co bylo jeho hlavní náplní?
Hlavním cílem školení byla příprava na zkoušky označované zkratkou EHVT. Jde o nejvyšší úroveň vzdělání v oblasti práce se systémy u vozů Mercedes-Benz. Je to velmi důležité, protože moderní vozy jsou čím dál více elektrifikované.
Hradil jste si toto školení sám, nebo vám ho zaplatil zaměstnavatel?
Školení plně hradila firma, za což jsem velmi vděčný. Je skvělé, že ICOM investuje do vzdělávání svých zaměstnanců a umožňuje nám rozvíjet se v oboru a udržet tempo s rychlým technologickým vývojem.
Baví vás učit se novým věcem?
Rozhodně ano. Rád se dozvídám nové informace, zvlášť pokud mi to pomáhá být lepším v tom, co dělám. V automobilové branži je vývoj tak rychlý, že se vlastně učíte neustále.
Máte někdy na starost i víkendovou pohotovost?
Ne, víkendové pohotovosti se mě netýkají. Pracuji v běžném režimu, bez výjezdů mimo standardní pracovní dobu.
Vyjíždíte někdy za opravami i do terénu?
Za celou dobu jsem byl v terénu jen jednou. Většinu oprav provádíme přímo v dílně, kde máme potřebné vybavení a zázemí.
Kombinujete svou práci i s osobním životem?
Ano, v jistém smyslu určitě. Auta mě baví i mimo pracovní dobu, takže často něco kutím a opravuji auta i doma. Dá se říct, že je to zároveň moje práce, ale i koníček.