Ryze česká společnost ICOM transport a.s. je jedním z největších dopravců v České republice. Mimo autobusové a kamionové dopravy provozuje dva autorizované servisy Mercedes-Benz, čerpací stanice, myčky vozidel a měření emisí. S ředitelkou Kateřinou Kratochvílovou jsme si v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu povídali o aktuálním dění ve společnosti ICOM transport.
V Jihlavě a Humpolci provozujete autorizované servisy Mercedes-Benz. Jaké výhody to přináší?
Autorizace nás zavazuje zodpovědně plnit veškeré závazky a zákazník se může spolehnout na nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb. Samotná příprava na certifikaci není jednoduchá záležitost, například humpolecký servis, který obdržel certifikaci vloni, se na autorizaci připravoval rok. Autorizace servisu není ani levná záležitost, a to nejen kvůli předepsanému vybavení dílen, výši zásob ve skladech, ale i kvůli kvalifikaci a povinným pravidelným školením pracovníků servisu. Naši mechanici absolvují mnoho školení a jejich vzdělávání nekončí získáním výučního listu nebo maturitního vysvědčení. Díky postupnému absolvování kurzů si zvyšují svou kvalifikaci, proto si mohou být naši zákazníci jistí, že svěřují svůj vůz do rukou odborníků. Náhradní díly jsou dodávány do 24 hodin. Využívány jsou pouze originální díly a zákazníci se nemusí bát, že by se do jejich auta instalovaly použité nebo nekvalitní díly. Autorizované servisy jsou nutností k udržení záruky nového vozu, ale doporučuji v nich servisovat i vozy po záruce.
Jaké další služby má ICOM transport ve svém portfoliu?
Kromě autorizovaných servisů Mercedes-Benz, autobusové a kamionové dopravy provozujeme také čerpací stanice, myčky vozidel a měření emisí.
Důležitou součástí autobusové dopravy je úplné zajištění dopravní obslužnosti v regionech dle požadavků obcí a krajů. V kolika krajích aktuálně působíte? Podařilo se vám v poslední době získat nové zakázky?
Aktuálně působíme v šesti krajích naší republiky. Vysočinu brázdí autobusy tří našich společností ICOM transport, TRADO-BUS a TRADO-MAD. Ve Středočeském kraji potkáte autobusy společností ČSAD Benešov a také ČSAD Slaný. Bohužel jsme neobhájili obslužnost Pardubického a Jihočeského kraje a od léta zde budeme obsluhovat jen MHD a pár vybraných linek. Naopak jsme se rozšířili o nové zakázky v Jihomoravském kraji a na Teplicku. V Jablonci nad Nisou, kde jsme vyhráli výběrové řízení, budeme jezdit od února roku 2023.
Jaké investice letos plánujete do obnovy a rozšíření vozového parku? Jaká nová vozidla letos nasadíte do provozu?
Letošní rok jsme započali velkou investicí do přibližně 90 nových autobusů, dále plánujeme nákupy nových autobusů ve Středočeském kraji, Jihomoravském kraji a Jablonci nad Nisou. Využíváme zejména autobusy značky Mercedes-Benz a Setra.
Dlouhodobý nedostatek řidičů jste řešili i náborem cizinců, zejména z Ukrajiny, v roce 2021 jste jich zaměstnávali 200. Došlo v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině k odchodu většího počtu ukrajinských pracovníků, nebo k vám naopak přišli další pracovníci z této země?
Dlouhodobě upozorňujeme na nedostatek zaměstnanců na pracovním trhu, kde chybí asi dvacet tisíc profesionálních řidičů. Přibližně 20 procent našich řidičů je již v důchodovém věku a více jak 30 procent v předdůchodovém věku. Z toho důvodu využíváme kvalifikovaných zaměstnanců z třetích zemí. Válka na Ukrajině, která probíhá od února letošního roku, výrazně zasáhla do chodu naší firmy. Zastavil se nábor nových zaměstnanců ze zahraničí, ale také na Ukrajině zůstali naši současní zaměstnanci. Personální nedostatek zpomaluje rozvoj společnosti a hatí plnění našich závazků vůči objednavatelům.
Dopravci se musejí potýkat s rekordním navýšením cen pohonných hmot, mimo to dramaticky vzrostly ceny energií a zvyšuje se i inflace. Jak by mohl stát dopravcům v současné situaci pomoct?
Kvůli neustále přibývajícím novým problémům, které zasahují nejen nás, ale všechny občany, nelze predikovat další vývoj. Vyrovnání se se skokovým zdražením je vždy bolestivé, ale bohužel se musíme naučit s touto situací žít a ještě lépe hospodařit. Největší pomoc ze strany státu bych spíše spatřovala v osvětě v oblasti dopravy mezi širokou veřejností. Nedostatek řidičů trápí všechny dopravní společnosti. Pomoct by jim mohlo odstranění byrokratických překážek při získávání potřebného řidičského oprávnění pro Čechy i zahraniční pracovníky.
Rok 2022 výrazně ovlivní nepříznivé faktory, které jsme již zmínili. Změní to vaše plány pro tento rok?
Minulý rok byl náročný a letošní nebude výjimkou. Z důvodu pandemie i války se prohloubil problém výrazného nedostatku pracovníků, avšak díky dobrým investicím z minulých let, které pomohly modernizaci a rozvoji koncernové společnosti ICOM transport, zvládáme tyto nelehké situace překlenout. I v době tvrdé karantény jsme dodržovali základní ekonomická pravidla a nepřipustili jsme nehospodárné chování. Díky tomu se můžeme připravovat na nové zakázky a investovat do nových výstaveb a rekonstrukcí.
V této možná ne příliš optimistické době vás jistě potěšilo, že jste před několika dny obdrželi Cenu hejtmana Kraje Vysočina za společenskou odpovědnost za roky 2020–2021.
Plníme naše závazky nejlépe, jak nám současná situace dovolí. To platí ve všech oblastech týkajících se naší firmy. Neslevujeme na našich nárocích jak na kvalitu služeb, tak na přístupu k zaměstnancům či životnímu prostředí. Díky tomu dokáže naše společnost obtížné situace ustát. Jako moderní firma víme, že se musíme umět se všemi těžkostmi vyrovnat a vytěžit z nich co nejvíc pro náš budoucí rozvoj. Není nám lhostejné, co se děje v našem blízkém okolí, a společenská odpovědnost by měla být nedílnou součástí nejen filozofie firemní, ale celkového životního stylu. Ocenění, které jsme získali, nás potěšilo, a ještě více povzbudilo pokračovat dále v tom, co děláme.
Za rozhovor děkujeme časopisu Reportáže z průmyslu.