V červnu jsme Vám přinesli na Modré vlně informaci o zahájení vzájemné spolupráce ČSAD Ústí nad Orlicí se studentskou firmou Louťáci. Abychom se o této spolupráci dozvěděli více, rozhodli jsme se udělat rozhovor se zástupcem firmy panem Vítězslavem Beranem.
Můžete čtenářům Modré vlny krátce představit Vaši firmu? Jak Vaše společnost vznikla a čemu se věnuje?
Naše firma vznikla založením společnosti do soutěže JA Firma od Junior Achievement. Naučili jsme se spoustu nových věcí a naše učitelka nám pomáhala se stylem, jakým se prezentovat. Nápad na náš projekt vznikl na ATnT Hackathonu v Brně, kterého jsme se jako skupina 5 vybraných studentů zúčastnili. Zde jsme za 24 hodin vymysleli první prototyp zařízení, měli jsme ale spoustu problémů, které jsme kvůli časovému stresu nemohli stihnout vyřešit. Nicméně náš nápad nás okouzlil natolik, že jsme ho chtěli zrealizovat, a proto jsme se přihlásili do soutěže JA Firma a dostali se z 218 přihlášených firem do top 10.
Vyvíjíme zařízení pro chytrá města, začínáme zařízením na záznam kvality ovzduší. Snímáme kvalitu CO2, množství prachových částic, teplotu, tlak a k tomu polohu, kde byl záznam pořízen. Zařízení po dojetí do stanice data odešle na naše servery, kde se data zpracují a následně zobrazují v aplikaci. Díky tomu že je naše zařízení mobilní a lze jej umístit na téměř libovolný dopravní prostředek, jsme schopni pokrýt mnohem větší oblast než klasická statická čidla. Dále vyvíjíme webovou aplikaci pro centralizovanou správu a analýzu dat našeho rozsáhlého sortimentu pro řízení a monitorování inteligentních měst.
Proč jste se rozhodli oslovit ke spolupráci právě ICOM transport a.s. a dceřinou společnost ČSAD Ústí nad Orlicí?
Jedná se o naši lokální dopravní společnost s rozsáhlou sítí spojů autobusů. A právě proto jsme zvolili tuto firmu. Autobusy jsou pro naše zařízení ideální. Jezdí po stejných trasách v intervalech, a díky tomu mohou poskytnout dlouhodobou statistiku o stavu ovzduší.
Jakým způsobem spolupráce dosud probíhala?
Primárně přes ředitele naší školy VDA Česká Třebová, který nám pomohl domluvit spolupráci. Následovala schůzka s vedením v Ústí nad Orlicí, během které jsme se domluvili na podmínkách a umístění zařízení.
V jaké fázi tento projekt v současné době je a kdy plánujete zařízení do autobusu nainstalovat?
Po domluvě o umístění zařízení jsme zcela přestavěli základní prototyp a z tohoto důvodu už máme skluz z původního plánu. Původně jsme plánovali umístit zařízení do konce července, ale odkládáme to o měsíc. Implementaci do autobusu tedy plánujeme do konce srpna.
K čemu budou získaná data následně využita?
Zatím se bude jednat čistě o testovací data, dokud se zařízení nedoladí, aby byla naměřená data co nejpřesnější. Data poskytnou informace o ovzduší v různých částech města, město si díky nim může dělat reference. Data budou už od začátku zcela veřejná a dostupná v naší webové aplikaci.
Jaké máte s Vaší společností plány a vize do budoucna?
Máme nápady na další produkty do oblasti energetiky a chytrých měst. Ty jsou zatím pouze jen na papíře, ale do budoucna se jimi určitě budeme zabývat. Jedná se například o nový způsob řízení veřejného pouličního osvětlení, kde hlavním přínosem bude snížení spotřeby energie a světelného smogu.