Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

S námi se mají ryby dobře i v létě

26 Duben 2016 | Ze společnosti

Od roku 2010 jsme výhradními přepravci živých ryb pro společnost FISH MARKET a.s v Třeboni. Dopravu zajišťuje kamionová doprava v Humpolci. Celkový prodej živých ryb činí cca 5.000 tun. Takové množství ryb, by se nedalo distribuovat bez kvalitní a špičkové logistiky a technického zázemí, jež tvoří 10 speciálně upravených návěsů, které zabezpečují bezproblémovou přepravu ryb i na značné vzdálenosti. Ryby vozíme do řady států  Evropy - Německa, Slovenska, Polska, Rakouska, Francie, Itálie, Maďarska a Srbska.

Na to, jak musí vypadat auto pro přepravu živých ryb, jsme se zeptali vedoucího MKD Humpolec pana Fialy.

Pro převoz živých ryb musí být připraveno auto odpovídajících parametrů a schválené veterinární správou. Nejdůležitější součástí návěsu jsou 180ti litrové nádoby, ve kterých je kapalný kyslík. Ten má teplotu -180 stupňů Celsia a pomocí redukčních ventilů a hadic je rozváděn do každé kádě zvlášť tak, aby ryba přežila transport ke koncovému zákazníkovi. Na jeden návěs se naloží až 14 tun ryb.
Jak musí být připraveni řidiči?
V tomto oboru je důležité, aby byl řidič maximálně všímavý a zodpovědný. Řidiči jsou proškoleni pro dopravu živých zvířat a současně na obsluhu kyslíkových nádob. Každý řidič musí dle druhu ryby upravovat pomocí redukčního ventilu průtok kyslíku do každé kádě zvlášť. Při současných extrémních teplotách během letních měsíců je převoz živé ryby nejnáročnější právě v tomto období. Voda v kádích se velmi rychle otepluje, a tak musí dojít během přepravy k průplachům. Kromě obvyklých míst dodání se čas od času objeví i nová místa (odběratelé). Zde řidiči řeší standardní problém jako u ostatních přeprav – najít místo vykládky.

A hodnocení naší firmy?

Podle slov Ing. Emericha Čížka, prokuristy firmy FISH MARKET a. s., je spolupráce s firmou ICOM transport na vynikající úrovni. Během celé doby spolupráce si cení, jak vysoké profesionality řidičů, tak i vedení společnosti. Cení si toho, že naše společnost se nezříká odpovědnosti a je náležitě připravena po všech stránkách, které obchod s živou komoditou provázejí.                                                                                               Snad nejvíce se úroveň řidičů a jejich profesionalita projevila v roce 2014, kdy dělali zkušební přesuny napříč Evropou, od severu k jihu. Tak se ubezpečili, že převoz ryb na delší vzdálenosti je možný a úspěšný, právě díky dobrému přepravci a jeho logistice. A to ještě nemluvě o tom, když řidiče pošleme na místo vykládky poprvé a on musí hledat místo vykládky a zajistit, aby byl náklad v pořádku vyložen. „Na místo nakládky a vykládky se musí někdy jet i po nezpevněných cestách, na kterých občas auta utrží šrám, přesto vždy řidiči ICOMu přijedou s úspěšně zvládnutým úkolem. Největší psychický i fyzický nápor nejen na řidiče, ale i na dispečery, kteří musí celou přepravu bezchybně koordinovat, je v průběhu listopadu a prosince, kdy se během poměrně krátké doby musí přepravit velký objem ryb.“
A ta přeprava je jednostranná?
Vozíme ale také živé ryby do České republiky např. pstruhy z jižní Evropy. Těchto pstruhů se přiveze v roce průměrně okolo 230 tun.  Je to komodita velice choulostivá, proto se na jeden náklad naloží maximálně 4 tuny. Tento druh se k nám dováží hlavně proto, že místní poptávka nestačí kapacitě našich výrobců, říká prokurista firmy.
A nejdelší přeprava?
Asi nejdelší cesta byla na ostrovy, do Anglie, kam se vezl náklad jeseterů určených k chovu. Jeseteři byli vyšlechtěni ve výzkumném ústavu rybářství ve Vodňanech. Tito jeseteři měli sice jen cca 15 cm, ale potřebovali více prostoru než kapři. Jednak proto, že byli určeni k chovu a jednak proto, že čím je ryba menší, tím větší objem vody k životu potřebuje.

Pan Jaroslav Zeman je jedním z řidičů, který vozí své živé, ale němé pasažéry, vlastně po celý rok. Ve firmě pracuje již od roku 2003 tento živý náklad, vozí vlastně pořád.  Prozradil mi i něco ze svého soukromí. Je 33 let ženatý, má tři dospělé dcery a 5 vnoučat. Dvě dívky, jako doma a tři chlapce.  Bydlí ve Slavonicích, vlastně na hranicích s Rakouskem a do Třeboně to má ke svému autu 50 km, které zvládá autobusy nebo osobním autem.
Jak dlouho trvá nakládka v Třeboni?
V průměru se dá říci, že tak asi tři hodiny. V sádkách jsou připraveny kontejnery, které se naloží na vůz a do nich se nálevkou – nasypou ryby. Říkám nasypou, ale ony plavou ve vodě, takže tak nějak nalijí. Někdy se však nakládá i ručně a to trvá poněkud déle. Ručně znamená to, že pracovník na sádkách vezme do ruky podběrák a pěkně rukama ryby naloží. Je to docela dřina. Většinou to jsou menší náklady, které se rozváží po republice. Vánoční rozvozy jsou více exponované než ty běžné mimo sezónu. V každém případě jsem u nakládky přítomen, protože si kontroluji a jistím rozložení nákladu na voze. Což je velice důležité pro bezpečnou jízdu.
Když je vedro, stačí okysličování?
V tomto případě, kdy je opravdu velké vedro a kádě s rybami se vlastně i vzduchem zahřívají, máme zastávky ve vodárnách v Českých Budějovicích, kde vodu měníme a tak vlastně doplňujeme potřebný kyslík. S živým nákladem se musí zacházet opatrně. Musíme sice chvátat, ale také musíme dodržovat bezpečnou jízdu a povinné přestávky.
Kam nejdál jste tento náklad vezl?
Byl jsem asi nejdál v Srbsku a potom 100 kilometrů pod Římem v Itálii. Jinak běžně jezdím naše sousedy a to už není tak daleko.
A co nějaké větší problémy?
Ty provozní, tedy řidičské, ty řeším běžně a vlastně to ani problémy nejsou. Maximálně někdy hledám místo vykládky. Ryby si nestěžují, takové pasažéry hned tak nikde nenajdete. A s menším úhynem se také počítá. On to vlastně není problém dopravy, ta je pořád stejná, ale zdravotním stavem ryb. To se ovlivnit nedá.
A co vy sám, máte rád ryby?
Já na to moc nejsem, já preferuji raději to vepřové, ale myslím si, že je to vlastně pro milovníky velká pochoutka. Dneska se hodně změnily stravovací návyky, já však zůstávám u těch starých. Darmo se neříká, starého psa novým kouskům nenaučíš. Ale všem kdo ryby rádi, přeji dobrou chuť.