Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Snažíme se „předplatit“ si budoucnost

26 Únor 2020 | OKÉNKO GENERÁLNÍHO ŘEDITELE

Zajímavý rozhovor přineslo únorové vydání časopisu Prosperita.

Uskupení ICOM transport a.s. se v průběhu dvou desítek let stalo jedním z největších dopravních gigantů v České republice, který disponuje osmi sty autobusy, třemi sty souprav nákladních vozidel a zaměstnává více než 1 800 pracovníků. Akciovou společnost ICOM transport jsme našim čtenářům představili již loni na jaře, a tak víme, že mezi její aktivity patří také provoz autorizovaného servisu Mercedes-Benz, čerpacích stanic, myček vozidel i služby měření emisí. Jak si společnost vedla v průběhu loňského roku, co vše musela překonávat, aby zvládla požadavky kvalitní dopravní obslužnosti v řadě krajů jak v autobusové, tak ve vnitrostátní i mezinárodní kamionové dopravě, bylo hlavním tématem rozhovoru se Zdeňkem Kratochvílem, generálním ředitelem ICOM transport a.s.

Jaký byl tedy pro vás rok 2019 z pohledu dosažených výsledků?

Rok 2019 byl pro nás úspěšným rokem. Podařilo se nám navýšit tržby u autobusové dopravy, a to zejména v oblasti zájezdů a nepravidelné autobusové dopravy. Nárůst tržeb jsme zaznamenali také u prodejů pohonných hmot na čerpacích stanicích. Předpokládáme, že celkový hospodářský výsledek za rok 2019 bude na úrovni zhruba 70 milionů Kč. Co se týče investic, tak nejvýznamnější z nich byly směřovány do obnovy vozového parku, a to konkrétně v oblasti nákladní dopravy, kde jsme realizovali investice ve výši kolem 150 milionů Kč na nákup 75 nových tahačů a několika speciálních návěsů. Investovali jsme také 110 milionů Kč do autobusové dopravy a šest milionů Kč do nového softwaru. Nižší investice do autobusů byly ovlivněny změnami ve výběrových řízeních v dopravní obslužnosti.

Co vše bylo odlišné od vašich představ, prognóz a plánů, s nimiž jste do loňského roku vstupovali ať již ve vnitrostátní, tak i v mezinárodní autobusové či nákladní dopravě?

Do roku 2019 jsme vstupovali s jasným cílem účastí ve výběrových řízeních na zajištění dopravní obslužnosti v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, chtěli jsme obhájit oblasti své dosavadní působnosti, a také se pokusit rozšířit svoji působnost do nových oblastí. Nabídli jsme nový vozový park, odbavovací a informační systémy, kvalitní služby a nejnižší ceny. Bohužel tato kritéria nebyla rozhodující. V nákladní dopravě bylo naším cílem rozjet novou a svým způsobem unikátní přepravu speciálně vyrobenými návěsy pro EVOBUS Holýšov, která spočívá v přepravě celých karoserií autobusů. Dalším úmyslem bylo promítnout do cen našich smluvních zákazníků navýšení mezd řidičů, které vyplynulo jak z legislativních změn, tak zejména ze stále rostoucí absence této profese na trhu.

A pokud jde o hlavní příčiny toho, co jste právě zmínil, v čem spočívaly?

Příčiny neúspěchu lze jen stěží popsat, ale pokud bychom to měli zjednodušit sportovní hantýrkou, tak většina výběrových řízení na zajištění dopravní obslužnosti krajů se zatím nerozhoduje na hřišti, ale u zeleného stolu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V oblasti nákladní dopravy pak probíhal proces navyšování cen z důvodů, které jsem uvedl.

Podařilo se vám udržet potřebný počet řidičů při jejich současném obrovském nedostatku?

Klidně bychom v našich řadách rádi uvítali ještě dalších 300 řidičů, abychom mohli pokrýt poptávku zákazníků. Současný počet našich řidičů však stačí k tomu, abychom dostáli svým současným závazkům. Velkou roli v tom, že se nám daří udržet alespoň jejich potřebný počet, hraje kvalita našeho vozového parku. Průměrné stáří našich autobusů je 4,5 roku a nákladních vozidel dokonce 2,5 roku. Naše autobusy i kamiony jsou navíc opatřeny těmi nejmodernějšími komfortními a bezpečnostními prvky, na které se může řidič v každé situaci spolehnout. Velké částky investujeme také do zázemí šoférek a nocoven, které jsou nadstandardně vybaveny, a poskytují tak řidičům příjemné prostředí pro odpočinek. Pro naše řidiče je důležitým ukazatelem i stabilita a perspektiva zavedené společnosti.

Osvědčil se váš mzdový systém s předpokládaným růstem průměrných platů, včetně široké škály nejrůznějších benefitů?

Díky pravidelnému růstu mezd a poskytování benefitů nad rámec běžné mzdy si naši zaměstnanci mohou být jisti, že si jich vážíme, a cítí se tak jako součást jedné velké rodiny. Zatímco řidiči tuzemské nákladní dopravy mají průměrný plat 39 587 Kč a k tomu 4689 Kč stravného, řidiči mezinárodní nákladní dopravy mají průměrný plat 26 402 Kč a k tomu 22 181 Kč stravného. Řidiči autobusové dopravy si průměrně vydělají 36 646 Kč a k tomu dostanou stravné 2636 Kč. Kromě toho mohou zaměstnanci koncernu ICOM transport využít například zvýhodněné jízdné pro celou rodinu našimi autobusy, hrazenou pojistku odpovědnosti a dny osobního volna nad rámec zákona.

Nabízíte i něco víc?

Jistě, je to příspěvek na penzijní připojištění, na letní tábory pro děti, příspěvky na obědy a příjemné pracovní prostředí a kolektiv. Hodně oblíbené jsou Flexi Passy, u kterých se může zaměstnanec sám rozhodnout, jakým způsobem je využije. Mnoho našich lidí využívá rovněž zvýhodněných cen mobilních a datových služeb v rámci Modrého volání s O2. Měsíčně tyto benefity představují pro řidiče vylepšení mzdy o přibližně 4000 Kč.

Jistě byste uvítali jistá vstřícná řešení, ať již od potřebných změn v legislativě, v lepší komunikaci s příslušnými ministerstvy i pomoc v překonávání všeho, co dopravu a vaši práci zbytečně komplikuje...

Stát by se měl určitě více zapojit do problematiky nedostatku řidičů, kterou vůbec neřeší. V České republice zcela chybí celkový systém pro výchovu nových profesionálních řidičů. Bez dopravy nemůže existovat žádná ekonomika. Těžko však můžete chtít funkční ministerstvo, když jedním z hlavních úkolů ministra je rozvážet pitnou vodu řidičům do několikakilometrových kolon na stojících dálnicích. To je divný způsob řešení problémů.

Věříte v to, že letošní rok bude pro vás a dopravu obecně lepší, anebo spíše očekáváte nárůst problémů a komplikací?

U autobusové dopravy očekáváme obdobný vývoj a hodnoty, kterých jsme dosáhli v roce 2019. U nákladní dopravy a služeb může dojít k mírnému poklesu tržeb v důsledku trendu postupného zpomalování růstu ekonomiky. V ekonomice se pravidelně střídají cykly krizí a konjunktur, a je tak logické, že po současném období, kdy se ekonomice daří, přijde období zpomalení. Možnou krizi proto nevnímáme negativně, je to jedna ze zákonitostí, se kterou je třeba počítat a být na ni neustále připraveni. V minulém období jsme investovali do rekonstrukcí budov a autobusových nádraží, vozového parku, SW apod. Snažíme se „předplatit“ si budoucnost. Doba nepohody vás naučí lépe přemýšlet a hospodárněji jednat. A to sem tam všichni potřebují.

Zdroj: Prosperita (2/2020)