Stát plánuje snížení spotřební daně z nafty, ale zároveň zvýšení sazeb mýtného. Jedna změna by dopravcům měla nejen ušetřit náklady, ale přinést vyrovnání se konkurenci v soutěžích. Druhá je ale nepotěšila. Náklady jim totiž naopak zvedne.
Snížení spotřební daně z nafty o jednu korunu na litr prošlo Poslaneckou sněmovnou, když tato změnu projde Senátem a podepíše ji prezident, tak bude účinná už od začátku roku 2021. „Toto opatření je pro české dopravce velmi důležité. Hlavní konkurenti z Polska, Maďarska, Rumunska, Bulharska nebo Litvy přijíždějí s plnými nádržemi levnější nafty a to je zvýhodňuje v soutěži o zákazníka. Snížení spotřební daně zmenší tento rozdíl, pomůže i jiným podnikatelům a je určitě jednou z věcí, která podpoří restart naší ekonomiky po odeznění covidové pandemie,“ řekl k pozitivní změně generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.
Jenže ruku v ruce přichází zvýšení mýtných poplatků, a to od 1. ledna 2021. Tím stát vybere o 1,6 miliardy Kč více než v roce 2019. Nové sazby mýta chce stát vypočítávat podle několika různých kritérií. Mezi ta základní by měl patřit typ pozemní komunikace, dále kategorie vozidla, počet jeho náprav, třídy podle hmotnosti auta, období dne a emisní třída vozidel. Návrh počítá také se zrušením odlišných sazeb mýta pro páteční odpoledne a mění i hodnoty pro výpočet slev z mýtného.
„Na přepravách vedených po dálnicích a silnicích I. třídy se kvůli tomu musí zákazníci v příštím roce připravit na zvýšení cen za přepravu. Sazba za kilometr na dálnici bude pro těžkou soupravu o 85 haléřů vyšší, zatímco nižší daň zlevní kilometr o třicet haléřů. Podstatné ale je, že mýto platí tuzemští i cizí dopravci stejně, v celkových sumách zhruba napůl, kdežto většina z výnosů na spotřební dani pochází od tuzemských plátců. S nižší úrovní cen se stane Česko i atraktivnější pro některé tranzitující dopravce, kteří zde kromě peněz za mýto nechají i nemalé daňové výnosy z načerpané nafty,“ dodal Vojtěch Hromíř z ČESMADu.
Návrh se ovšem nelíbí dopravcům a podnikatelům. Hospodářská komora a Svaz průmyslu a obchodu nesouhlasí s navýšením sazeb a považují jej za příliš vysoké. Nelíbí se jim například rozlišení sazeb podle průjezdu ve dne a v noci nebo výpočet podle počtu náprav. Struktura sazeb je navíc podle nich zbytečně komplikovaná.