Také dva automobilové veterány mohla v sobotu spatřil jihlavská veřejnost na Dni s Icom. Jedním z vystavených veteránů byl autobus značky Praga Aero 150 vyrobený v roce 1948.
V autobuse s maximální uváděnou rychlostí 80 km/h je celkem 18 míst na sezení včetně řidiče. Vozidlo pohání čtyřválcový benzinový motor. Icom uvádí, že autobus vlastní od roku 1999. Společnost ho využívá k reklamním a prezentačním akcím.
„Je to historický autobus, který jsme kdysi dovezli jako opravdu šrot a dali jsme ho do pořádku. Ten vůz je zajímavý i tím, že v té době se těch vozů nevyrobilo nějaké velké množství,“ přiblížil na YouTube generální ředitel Icom transport Zdeněk Kratochvíl.
Škoda 150 byl původně lehký nákladní automobil vyráběný v Mladé Boleslavi v letech 1939-1942. V letech 1946-1951 byla výroba vozů obnovena nejprve v Praze na Vysočanech, kde se vyrábělo Aero 150. Později byla přesunuta do Letňan, kde se vyráběla Praga A 150.
Nejednalo se však pouze o nákladní vozy. Škoda 150 byla vyráběna v řadě provedení. Například jako valník, vojenská sanitka, skříňový automobil (mezi ně patří i autobusy) nebo hasičský vůz.
V obě uvedená období bylo dohromady vyrobeno více než 3600 vozů. Nejvíce aut bylo vyrobeno v letech 1946-1951. V tomto období bylo vyrobeno 3470 vozidel v 17 sériích.
„Jeden můj kamarád mě jednou volal, jestli nemám zájem, a během krátké doby byl na dvoře a pustili jsme se do práce,“ pokračoval generální ředitel ve vyprávění o historickém autobusu.
Po ukončení výroby aut Praga A 150 chyběla v tehdejším Československu odpovídající náhrada v podobě lehkého nákladního vozu.
Tato potřeba byla řešena dovozem lehkých nákladních vozů značky Robur z komunistické Německé demokratické republiky.
Definitivní domácí náhradou za Pragy představovala Avia A 15, která se u nás vyráběla v licenci od konce 60. let minulého století.