Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Elektromobilita nás baví - testujeme tahač eActros 600

23 Říjen 2025 | Ze společnosti

Společnost ICOM transport vstoupila do éry elektrické mobility také v segmentu mezinárodní dopravy. Na pravidelné trase Holýšov – Ulm – Holýšov aktuálně testuje elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 600, určený pro dálkovou přepravu. Cílem zkušebního provozu je ověřit reálné možnosti nasazení elektrických tahačů v běžném provozu – nejen z hlediska technických parametrů, ale i praktických zkušeností řidičů a dopadu na logistické plánování.

Krok směrem k udržitelné dopravě
Rozhodnutí otestovat elektrický tahač přišlo v době, kdy se alternativní pohony stávají přirozenou součástí moderní dopravy. ICOM transport dlouhodobě sleduje vývoj v oblasti elektromobility a usiluje o to, být i v této oblasti aktivním a ekologicky odpovědným dopravcem. Hlavním impulzem k testu byla možnost zapůjčení vhodného vozidla – modelu Mercedes-Benz eActros 600, který svým výkonem a kapacitou baterií umožňuje reálné využití v mezinárodní dopravě.

                                     

Proč právě trasa Holýšov – Ulm
Volba testovací trasy nebyla náhodná. Linka Holýšov – Ulm – Holýšov patří mezi klíčové mezinárodní přepravy společnosti, s pevnými termíny a vysokou četností jízd. Vzdálenost trasy se ukázala jako ideální pro ověření možností elektro tahače, a zároveň představuje reálný scénář pro jeho budoucí nasazení. Testování souvisí i s rozvojem nového areálu v Holýšově, kde se do budoucna zvažuje vybudování vlastní dobíjecí infrastruktury.

Reálný provoz, reálná data
Cílem testu je posoudit, zda lze elektrický tahač efektivně zapojit do mezinárodního provozu bez zásadních kompromisů v produktivitě. Společnost sleduje především dojezd, spotřebu, délku dobíjení a dostupnost nabíjecích stanic v Německu.
Zkušenosti z prvních jízd jsou velmi pozitivní. „Odezvy od řidiče jsou skvělé. Komfort kabiny, asistenti a celkové jízdní vlastnosti jsou na špičkové úrovni,“ zaznívá z týmu.
Udávaný dojezd 500–600 km se v praxi potvrdil, a dokonce se ukázalo, že při správné tonáži a jízdním stylu může vozidlo zvládnout i více než 600 kilometrů 

 

Ticho, plynulost a síla
Jedním z největších rozdílů oproti klasickým naftovým tahačům je podle řidičů naprosté ticho a plynulost jízdy. „Naftový motor slyšíte, elektrický jen lehce zabzučí. A akcelerace? Bez řazení, bez prodlev – prostě šlápnete na plyn a jedete,“ zní z jejich hodnocení. Nabíjení tahače probíhá v kombinaci vlastní mobilní stanice v Holýšově a veřejných nabíječek na trase v Německu. Získané zkušenosti ukazují, že dobití z 0 na 100 % trvá přibližně 3,5 hodiny, což se dá dobře sladit s přestávkami řidičů.

 

Strategický význam testu
Pro ICOM transport má test elektrického tahače zásadní význam při plánování budoucích investic. „Ukázalo se, že tato alternativa je pro některé linky vhodná. Nyní vyhodnocujeme náklady, časy přepravy a možnosti infrastruktury,“ uvádí vedoucí nákladní dopravy Jiří Langr. V rámci vyhodnocení se analyzují data z jednotlivých jízd, náklady na dobíjení i transportní časy v porovnání s naftovými vozidly. Cílem je vytvořit model efektivního zapojení e-tahačů do mezinárodního provozu – včetně optimalizace dobíjecích zastávek a harmonogramů jízd.

Budoucnost má zelené světlo
Zkušenosti z testu potvrzují, že elektrický tahač se může stát reálnou alternativou i v dálkové dopravě. ICOM transport proto uvažuje o nákupu eActros 600 již v roce 2026. Společnost zároveň otevřeně zvažuje investice do vlastní dobíjecí infrastruktury a rozšíření flotily o další elektrická vozidla.

Mohlo by Vás zajímat:

Moderní logistická hala v Holýšově

Servis Mercedes-Benz ICOM transport

Foto: archiv ICOM transport
Redaktor: Martin Havran