Největšími hrozbami pro řidiče na dlouhých cestách jsou únava a nedostatečná soustředěnost. Ty mohou následně přejít v mikrospánek. Jak s tím bojovat?
Únava a nesoustředěnost za volantem mohou za volantem lehce přejít v mikrospánek. Ten přichází náhle a mnohdy nepozorovaně. Několikavteřinová nevědomost přichází také jako blesk z čistého nebe a může mít tragické následky. Řidiči často sjedou do protisměru a čelně se srazí s protijedoucím autem nebo skončí mimo vozovku.
Každý sám ví nejlépe, co na únavu a nesoustředěnost jeho tělo potřebuje. Někomu pomůže káva, jinému stačí chvíle odpočinku. Únava ale přichází ve vlnách, první zažehnané příznaky tedy jsou efektivní jen po určitý čas.
Správné cvičení a přestávky
Jistotou proti únavě ale nejčastěji bývá cvičení a protahování. Pár minut na odpočívadle s těmi správnými cviky, kdy si řidič procvičí nejen unavené končetiny, ale i záda a krk, jsou stejně účinné jako kofeinové a energetické nápoje.
Nejjistější pomůckou proti únavě je ale správné naplánování cesty. Po každých dvou hodinách za volantem by měla přijít alespoň patnáctiminutová přestávka s osvěžením nebo protažením. Nejospalejší čas je přitom mezi 2 a 4 hodinnou ranní, kdy se doporučuje při náročné cestě zcela zastavit.
A poslední sázkou na jistotu vždy bývá ten správný spolujezdec. Ten by neměl spál, naopak s řidičem hovořit, pomáhat při navigaci a být aktivní. Spolujezdec, který spí je pro řidičovu unavenost další zkouškou, stejně jako zívání.
Každý z řidičů má však na mikrospánek jiný „fígl“. Někomu pomáhají žvýkačky, jinému bombóny. A jak to máte Vy? To nám můžete napsat na Modrou vlnu info@modra-vlna.cz