Díky dlouhodobé spolupráci s Mercedes-Benz jsme měli možnost prohlédnout si autobus eCitaro Fuel Cell na vodíkový pohon.
V rámci dlouhodobého směřování k ekologické dopravě a snižování emisí se stále častěji do popředí zájmu dostávají vozidla na alternativní pohon. Jedním z nejmodernějších příkladů je vodíkový autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell, který přináší pokročilé technologie a ekologický provoz bez emisí v místě, kde jezdí.
Model eCitaro Fuel Cell je navržen s důrazem na dostatečný dojezd a provozní efektivitu. Klíčovou technologií je zde vodíkový palivový článek, který v kombinaci s vysoce výkonnými bateriemi umožňuje vozidlu ujet desítky až stovky kilometrů bez nutnosti častého nabíjení. Palivový článek funguje jako malá elektrárna – spojuje vodík s kyslíkem ze vzduchu a při této reakci vzniká elektrická energie pro pohon elektromotoru. Vedlejším produktem je vodní pára – tedy žádné škodlivé emise. Nutné je ale počítat s tím, že vůz je díky bateriím těžší, dochází pak k uvolňování většího množství částic z brzdových destiček.
Pohon na vodík má své výhody, ale i úskalí.
Díky vodíkovému pohonu vzniká při provozu jen čistá vodní pára, což znamená nulové lokální emise. Autobus tak významně přispívá ke zlepšení kvality ovzduší ve městech.
Vozidlo je ideální nejen pro městské, ale i příměstské linky, kde je klíčovým faktorem delší dojezd bez nutnosti nabíjení. Kombinace baterie a palivového článku zajišťuje potřebnou energetickou nezávislost. Vstupní investice do vodíkového autobusu jsou vyšší než u tradičních dieselových vozů. Úspory v rámci provozu a dlouhodobějších úspor jsou otázkou testování.
Pro širší nasazení vodíkových vozidel je nutná odpovídající vodíková infrastruktura. Ta zatím v České republice chybí.
ICOM transport dlouhodobě investuje do moderních technologií a ekologických řešení. Má nejmladší vozový park v ČR, který splňuje ty nejpřísnější emisní normy.
Vodíkové autobusy jako eCitaro Fuel Cell představují možný směr, kterým se může veřejná doprava v ČR ubírat. ICOM transport pravidelně sleduje inovace v oblasti dopravy, o pořízení vodíkových autobusů zatím neuvažuje, ale bere jej v potaz jako jednu z možných cest, kterými by se mohla budoucnost veřejné dopravy ubírat.
Foto: Vlastní