Dnes Vám přinášíme rozhovor s Pavlem Hudcem, který vydává videa na Youtube pod účtem „Třebíčský ICOMák“, řídí naše autobusy ve společnosti TRADO-BUS, a dokonce ve svém volném čase hraje na počítači simulátor MHD. Přečtěte si více o tomto dopravním nadšenci, který má na Youtube bezmála 1 000 odběratelů.
Jak jste se dostal k natáčení videí na YT?
Začínal jsem na hrách, tenkrát to bylo v módě a spousta lidí to dělala. Videa z autobusů začala nudou v práci – ještě když jsem dělal v mostecké MHD a měli jsme dlouhé pauzy na městě. Tenkrát kvůli GDPR končily vyhlášené youtube kanály s dopravní tematikou. Kolegové v Mostě mě podporovali, a tak jsem si to udržel. Kolegové z Třebíče to po 4 dnech, co jsem začal jezdit linku sám, také zjistili. (smích)
Co bylo Vašim cílem?
Primárním cílem bylo přiblížit práci řidiče autobusu veřejnosti a přilákat mladé lidi za volant. Dokonce mi pak někteří psali, že si šli i díky mým videím udělat řidičák na autobus. Lidé občas vnímají řidiče jako ty, kteří vyžadují průkazky a že na té práci nic moc není. To se mi nelíbí, často si neuvědomují tu zodpovědnost, kterou řidič má za ostatní a nesnáze v dopravě jako třeba zúžené uličky.
Jaké je Vaše nejvíce sledované video?
Nejsledovanějším videem je popis tlačítek ve voze, ještě z mostecké MHD. Děti, které mě sledují, pak na dni otevřených dveří věděly, jak zapínat blinkry. (smích)
Jezdíte u nás už třetí měsíc, jak jste se k nám dostal?
Mám vystudovaný obor Dopravní prostředky v Teplicích a rád si povídám s lidmi, takže práce s lidmi mi vyhovuje. Jezdil jsem dřív v Mostě, ale táhlo mě to do Třebíče, kde jsem nakonec zakotvil. To je moje srdcovka, jako malý jsem jezdil s dědou na dovolenou do Třebíče. Porovnával jsem si podniky a tady se mi líbilo, že vedení je stálé a je zde moderní vozový park. Práce autobusáka je pestrá a já se do ní každé ráno těším.
Baví vás řízení autobusu?
Od jakživa jsem k autobusu tíhnul, rodičům to bylo jasné. Strejda jezdí kamionem, děda je strojvedoucí. Doma jsem si hrál s kolem, že je to autobus. Sbíral jsem ze všech dopravních podniků jízdní řády (možná bych doma ještě našel schovaný starý JŘ z TRADO-MADu) a učil jsem se trasy nazpaměť. Když jsem začal jezdit, věděl jsem, kdy a kde koho potkám, zkrátka jsem znal všechny turnusy zpaměti.
Jezdíte raději stejnou trasu nebo střídáte?
Osobně si myslím, že horší je jezdit stejnou trasu do kolečka. Člověk musí dávat daleko větší pozor, protože přestane čekat, že ho něco překvapí. Mám střídání rád, vždy se na to připravuji, abych nebyl zaskočený. Najedu si na IDOS, kouknu na moji linku, najdu si spoj a jedu si po mapě danou trasu. Nerad jezdím někam do neznáma nepřipravený. Mám naštěstí i dobrý orientační smysl, když třeba není signál, ale vždy se dopředu připravuji.
Jak se staráte o svůj vůz?
Nemám rád špinavý autobus, po každé šichtě si ho hezky nablýskám, posbírám nepořádek a pak teprve končí moje směna. Čistý autobus je základ, zda je autobus nablýskaný nebo umazaný, to vidí každý dřív než řidiče. Cestující by měl mít službu za kterou si zaplatí, tedy čisté prostředí, bezpečnou jízdu a včasný dojezd z bodu A do bodu B. Řidič je ale taky vizitka firmy. Snažím se šířit dobré jméno firmy, abychom přilákali mladé lidi. Mladá krev je potřeba, myslím, že starší řidiči si zaslouží odpočinek. Proto se snažím ve svých videích ukazovat, jak je Vysočina krásná a práce autobusáka zrovna tak.
Dříve jste jezdil pro mosteckou MHD, máte nějaké srovnání?
Jednoznačně stáří vozového parku. Při prvním zácviku v TRADO jsem zapisoval stav km a automaticky jsem psal šestimístné číslo, protože jsem tak byl zvyknutý. Kolega se začal smát a říkal, počkej tu nulu musíš ubrat. 😊 Taky se na meziměstské více projedu, ve městě se staví každou chvíli. No, a pak je ještě změna v krajině, tady jsou silnice daleko užší a víc kopcovité. Most má taky kopce, ale na Vysočině je to jak na horské dráze. V neposlední řadě je taky změna v prostředí, z průmyslového kraje do zelené Vysočiny – příroda, vesnice i města, vše je tu takové víc upravenější.
Které autobusy jste vyzkoušel, který je nejoblíbenější?
Začínal jsem na automatech, i když jsem si dělal autoškolu po staru, na klacku. Po 2 letech jsem se vrátil k manuálu. Začínal jsem na SOR NB 12, ale ta už se dnes nevyrábí, ale z těch městských byla nejlepší. Obecně ale SORky moc netopí a nenabízí lidem takový komfort, mají častější poruchy bez ohledu na stáří. Každý autobus má svoje výhody i nevýhody. Automat je po městě na spotřebu lepší než manuál, to by se člověk uřadil. Tady se mi líbí moderní vozový park, kde se v létě díky klimatizaci nepotím a na druhou stranu je i rychle vytopený.
Zúčastnil jste se našeho Dne s ICOM, jaké z něj máte dojmy?
Pro návštěvníky je to jedna z mála možností, jak se podívat do takhle velkého koncernu. Zařídit si Setru nebo si sednout do kamionu není pro některé denní chléb. Návštěvníci si to mohou vyzkoušet a může to v nich vzbudit touhu po práci řidiče. Třešničkou na dortu je náš autorizovaný servis, takhle čistý servis jsem předtím ještě neviděl (a že jsem jich v rámci praxí ve škole viděl hodně).
Hrajete také SIMT (česká online hra simulující práci řidiče MHD), nejste už po práci unavený?
Je to nezvyklé, že jsem řidičem autobusu v práci, a pak to ještě vyhledávám doma v podobě hry na simulátoru MHD. Lidi to ale hrozně baví, možná proto, že je to takový paradox. Často dělám livestreamy, aby se mohli na cokoliv zeptat.
Jak si dále užíváte volný čas?
Hodně hraju SIMT, u toho si odpočinu, a nebo si rád vyjdu do přírody. Nejraději se ale věnuju dopravě – čtu deník z dopravy, zajímám se o trendy v dopravě a taky sbírám modely autobusů.