Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Vývoj jednání k nákladům na zvýšené mzdy

17 Únor 2017 | Ze společnosti

Novela zákona přinesla začátkem roku více otázek než odpovědí. Proto se v našem článku k celé situaci vrátíme a vše podrobně vysvětlíme.

S účinkem od 1. 1. 2017 došlo k novele nařízení vlády týkající se odměňování řidičů.  Novela přesunula řidiče ze třetí tarifní skupiny do páté, čímž vzrostla nejnižší zaručená mzda z 80,50 Kč/hodinu na 98,10 Kč/hodinu, tj. 16 400 Kč měsíčně. Odměna za dobu čekání mezi spoji je nově 90 % hodinové sazby. Nově zavedený příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 koruny za hodinu.

„V našem případě se jedná o řidiče zajišťující dopravní obslužnost, kterou si u nás objednal stát prostřednictvím Krajských úřadů. Smlouvy s Kraji však nepočítají se změnou zákona. Navýšení mezd je tak zásadní, že není možné, aby je dopravci pokryli z vlastních zdrojů. My jsme povinni dodržovat zákon a jako dopravce řidičům zvýšený plat poskytnout. Solidní společnost si na to může půjčit od banky, nikoli však dlouhodobě,“ uvedl Zdeněk Kratochvíl, generální ředitel koncernu ICOM transport.

Nová ustanovení zákona přináší celou řadu změn. Ty chce společnost ICOM transport zodpovědně dodržovat. Na základě toho probíhají v současných dnech jednání se všemi kraji, kde společnost koncernu působí.

Změny se dotknou řidičů celého koncernu ve třech bodech:

1.) Nejnižší úroveň zaručené mzdy pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin je odstupňována podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných prací, zařazených do 8 skupin. Naši řidiči spadají do 5. skupiny, která od ledna garantuje zaručenou mzdu ve výši 16 400 Kč. Tato částka zahrnuje základní mzdu, prémie a odměny.

2.) Pro řidiče meziměstské autobusové dopravy se zvýší také příplatek za dobu čekání mezi spoji. Ten činil 50,- Kč za hodinu, nově pak vzrostl na 88,29 Kč za hodinu. To se týká všech členů osádky za každou celou hodinu čekání. Doby čekání mezi spoji se pro účely stanovení odměny v kalendářním měsíci sčítají.

3.) Výše příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí činí 10 % základní sazby minimální mzdy. Příplatek je tedy ve výši 6,60 Kč za hodinu a bude vyplácen řidičům, kteří budou mít v rámci dne přerušenou pracovní dobu na více než 90 minut a současně nebudou mít k dispozici obvyklé společenské a sociální zázemí.

Jednání s objednateli přeprav (kraji) na úhradě těchto zvýšených nákladů intenzivně probíhají. Koncern společně s nimi hledá konstruktivní řešení, jak v rámci legislativních mantinelů navýšit mzdy řidičům, které aplikovala od začátku nového roku vláda. Doposud

však nedošlo k finální dohodě s žádným z krajů.

Přesto jsme legislativní změny promítnuly do mezd řidičů autobusové dopravy hned v prvním měsíci, kdy vstoupily v platnost, a to i přesto, že ze strany krajů tento oprávněný náklad nebyl uhrazen. Průměrný nárůst mezd řidičů činil v lednu cca 3 200 Kč.

Navýšení mezd je potřebné, ale není možné, aby je dopravci pokryly z vlastních zdrojů. Nezbývá než čekat, jak vláda tento problém vyřeší. Do té doby je dopravce povinný toto ustanovení zákona dodržovat a svým řidičům zvýšený plat poskytnout.

V současné době máme nejvyšší průměrnou mzdu i nejvyšší zaručenou mzdu ze všech dopravců v krajích naší působnosti. Například v Královehradeckém kraji činila průměrná hodinová mzda v roce 2016 cca 150 Kč a průměrná zaručená hodinová mzda (tj. základ + prémie + odměny) 124 Kč / hod.

Veřejnou autobusovou dopravu v koncernu zajišťuje 1.080 řidičů s průměrným platem (za rok 2016) 25 028 Kč a dietami 2 477 Kč. Řidič navíc mohou využívat širokou škálu benefitů společnosti: příspěvek na životní pojištění, penzijní připojištění, pojistka odpovědnosti, chytrý telefon s tarifem, půjčka, flexipass, koncernové jízdné zdarma, příspěvek na dětský tábor, atd.

O dalších změnách plynoucích z nového ustanovení zákona vás budeme informovat.