Novela zákona navrhuje, aby obce s rozšířenou působností měly vyšší příjem z pokut za přetížené kamiony. Podle nových návrhů by měl podíl obcí na vybraných pokutách vzrůst z 15 % na 30 %. Stejný podíl by měl mít také kraj, který je odvolacím orgánem pro rozhodnutí obecních úřadů. Největší podíl, 40 %, zůstane vlastníkovi komunikace, buď kraji nebo státu.
Přetížené kamiony dlouhodobě představují problém na českých silnicích a dálnicích. Nová opatření mají doplnit současné vážení kamionů nízkorychlostními kontrolními váhami, které provádějí Celní správa a Policie ČR. I když vysokorychlostní vážení vykazuje technické problémy s přesnou kalibrací, je stále využíváno pro předvýběr ve většině zemí.
Cílem novely je také snížit administrativní náročnost vymáhání pokut. Pokud řidič zaplatí pokutu na místě, navrhuje se snížení částky o polovinu ve srovnání se správním řízením. Nově budou moci být potrestány i nepodnikající fyzické osoby jako provozovatelé přetížených vozidel, aby se zabránilo obcházení platných právních předpisů. Pokuty za přetížené kamiony činí 9 000 Kč za každou započatou tunu, kterou vozidlo překračuje maximální povolenou hmotnost. Pokuta se snižuje na 5 000 Kč, pokud překročení nepřesahuje 500 kg.
„U nás se naštěstí přetížení kamionu předchází už při nakládce, protože naši řidiči mají naloženou tonáž zapsanou ve svých CMR listech. Myslím si, že kontrola přetížení je na místě – kamiony s přetížením pak poškozují naše silnice, a to vrhá špatný stín na celou kamionovou dopravu,“ dodává vedoucí naší TKD, Jaroslava Bártová.
Ministerstvo dopravy plánuje rozšířit vysokorychlostní vážení na další místa a zvyšovat počet vah. Certifikaci pro výběr pokut bez zastavení vozidla mají aktuálně čtyři vysokorychlostní váhy. Obnovení certifikace u ostatních vybudovaných vah bude postupně řešeno ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a příslušnými obcemi s rozšířenou působností, které budou odpovědné za výběr pokut.