Tip na tento článek nám zaslal dispečer Milan Turna, jenž je zároveň jeho autorem.
Řidiči, víte, k čemu je zastávková brzda? Její používání je povinné. Je funkční pouze při otevřených dveřích a jejím hlavním úkolem je zabránit zranění cestujících. Ale co kdyby vám zároveň dokázala ušetřit palivo, a tedy zvednout výplatu?
Rozebereme si její výhody a nevýhody oproti běžným způsobům zabrzdění vozidla.
Víte, že když stojíte na křižovatce nebo když nakládáte lidi v zastávce a máte přitom sešlápnutý brzdový pedál, je to nejméně hospodárný úkon, protože Vám svítí všechna brzdová světla a kompresor musí dofukovat vzduchovou soustavu?
Stejně tomu tak je, když musí kompresor dofukovat velké množství vzduchu při zatáhnutí ruční brzdy a opětovném odbrzdění.
A víte, že když se aktivuje zastávková brzda, využívá pouze cca 20% síly oproti 100%, jak je to mu při plném sešlápnutí brzdového pedálu nebo zatažení ručky?
Samozřejmě pro odblokování zastávkové brzdy přijde nevýhoda, a to je sešlápnutí plynového pedálu. Ale pokud je řidič šikovný, rafička otáčkoměru se mu ani nezhoupne.