Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Zdeněk Kratochvíl: V dopravě a logistice je situace velmi složitá.

8 Prosinec 2021 | OKÉNKO GENERÁLNÍHO ŘEDITELE

Blíží se konec roku a s ním i ohlédnutí za uplynulými měsíci. Jak se současná covidová situace promítla do oboru autodopravy? Nejen na tuto otázku odpověděl generální ředitel Zdeněk Kratochvíl do ankety Dopravních novin.

Jak byste zhodnotil letošní rok z pohledu vašeho oboru, případně jak se letošní proměnlivá ekonomická a epidemiologická situace promítla do vývoje dopravy a logistiky jako celku?

V dopravě a logistice je situace velmi složitá. V ČR chybí 20.000 řidičů a v současné době je další velké množství řidičů práce neschopných z důvodu onemocnění covidem či karantény. Žádná ekonomika nemůže fungovat bez dopravy dílů mezi výrobními závody, zboží do obchodů a dopravy lidí do zaměstnání, dětí do škol atd. Bez fungující dopravy dochází ke kolapsu nejenom ekonomiky. Zvláště v letošním roce vláda populisticky rozdávala bez motivace k lepším výkonům či hospodaření. Toto zadlužování je a bude velkým problémem nejen pro podnikatele, ale především pro občany (inflace, přezaměstnanost na úřadech a tím nedostatek zaměstnanců ve výrobě, …). V současné době hrozí kolaps v autobusové dopravní obslužnosti obyvatel. V důsledku neobsloužení spojů narůstá mezi cestující veřejností rychlým tempem nervozita až agresivita. Cestující čekají až hodiny na další spoje.

Covid se nevyhýbá ani řidičům autobusů, kteří jsou v přímém kontaktu s cestujícími. Vláda by například měla okamžitě snížit četnost spojů z důvodu nemocnosti řidičů a vyhlásit přechod na prázdninové jízdní řády, aby cestující měli jistotu.  V současné době se řeší neodjetí spoje sankcemi, což rozhodně řidiče neuzdraví, ale naopak v takto složité době se zvětšují finanční problémy dopravním společnostem.

Razantní zdražování nafty, AD Blue, dopravních prostředků, náhradních dílů apod. způsobuje dopravcům značné problémy, ale z dlouhodobějšího hlediska způsobí problémy občanům, na které bude tento nárůst přenesen. Nedávná situace s nedostatkem řidičů v Anglii ukázala, jaký kolaps hrozí v ČR, ale po značně delší dobu.

Chtěl bych i touto cestou vyzvat všechny odpovědné k řešení krizového nedostatku řidičů. Naprosto chybí studijní obory řidič. Za velký problém v ekonomice státu považuji nedostatek řidičů. V Česku nyní chybí na 20 tisíc řidičů, přičemž 30 % profesionálních řidičů je v předdůchodovém a 20 % již důchodovém věku. V této krizové době pomáhají důchodci, kterým je i 70 let.

Jaký vývoj ve svém oboru a v souvisejících oblastech očekáváte v příštím roce?

Netroufám si odhadovat, kdy se situace vrátí do normálu. Každý podnikatel se musel naučit pružně reagovat na veškeré změny, které se v poslední době udály. Bohužel neočekávám rapidní zlepšení situace. Zdražování pohonných hmot i energií má pokračovat i příští rok. Tyto dva roky nám ukázaly, jak velké turbulence mohou v našich životech nastat a nelze predikovat, jak se situace bude dále ubírat. Jediné, co mohu zaručit, je to, že se budeme snažit i přes všechny překážky provozovat naše služby ve vysoké kvalitě. Očekávám rázné kroky nové vlády ke stabilizaci a nápravě hospodářské situace.