Přejít k obsahu | | Přejít k vyhledávání

ICOM Transport

Na českých dálnicích vzniknou nová odpočívadla

12 Březen 2025 | Pro zaměstnance

V letošním roce by mělo být zprovozněno 630 parkovacích stání, téměř půlka bude pro vozy kamionové dopravy.

Ředitelství silnic a dálnic začne budovat nová parkovací místa na dálničních odpočívadlech. Mělo by být zprovozněno okolo 630 míst, meziročně je to téměř o polovinu více. Přibližně půlka nových parkovacích stání bude pro kamiony. Aktuálně se buduje 16 nových odpočívek, do konce roku by se mělo začít stavět dalších 13.

Největší investicí za 648 milionů Kč bude rozšíření odpočívky na Rozvadově na hranicích s Německem. Tam přibude 66 nových stání pro kamiony. Vznikne tam i moderní zázemí pro řidiče a cestující. Bude vybudováno nové sociální zařízení. Počítá se s umístěním automatů na dálniční známky a úhradu mýta. Areál bude vybavený wi-fi a bude zde možnost dobít mobilní telefon. Bude zde vysázena také vegetace. Vznikne vůbec první stavba v České republice tohoto typu.

Sociální zázemí pro řidiče na některých úsecích dálnic zcela chybí. Při budování těchto typů staveb by mělo být dbáno na hygienické normy, stejně jako například při stavbě kanceláří nebo skladovacích prostor.

Řidiči by měli mít dostatečný komfort a kvalitní zázemí pro odpočinek, místo, kde se občerstvit. Důležité je také dostatečně velký prostor pro manévrování s nákladními automobily.

Na dálnici D6 bude k dispozici řidičům odpočívka Kolešov nebo na dálnici D2 odpočívka Zeleňák. Na Královéhradecku vznikne odpočívka u Předměřic nad Labem na dálnici D11, tam by mělo vzniknout 28 míst pro kamiony a 56 míst pro osobní auta.
Na Vysočině nyní probíhají práce na odpočívce Mikuláš při dálnici D1, tam přibude 25 míst pro kamiony, osm stání pro autobusy a osm míst pro karavany.

„Dlouhodobý nedostatek odstavných ploch pro kamiony má výrazný vliv na bezpečnost při řízení, protože řidiči nemohou zastavit a odpočívat, když potřebují. Je to též stresový faktor, který snižuje koncentraci řidiče a může vést k chybám. Není to ovšem jen český problém, odstavná místa pro kamiony chybí po celé Evropě. Malá odpočívadla zcela ucpaná kamiony jsou běžným jevem kupříkladu i na německých dálnicích,“ uvedl Jiří Langr, vedoucí nákladní dopravy ICOM transport.

foto: www.mapy.cz