Dle statistik kamiony často vozí náklad nad svůj limit
25 Říjen 2024 | Ze společnosti Pro zaměstnance
České silnice a dálnice brázdí přetížené kamiony, které ohrožují bezpečnost silniční dopravy a také se podepisují na stavu silnic.
Policie zkontrolovala při nízkorychlostních váženích do konce srpna 11 333 nákladních vozidel. Tato vážení se provádějí na parkovištích a dalších odstavných plochách. Váhový limit porušilo 28 % vozidel. To je skoro stejný podíl jako loni i předloni. Mimo pokut nahlásili policisté přes 2600 dopravců krajským úřadům ve správním řízení a byly jim uloženy kauce za více než 23 milionů korun.
Nejvyšší povolená hmotnost kamionu je v ČR 48 tun. I když je tento limit v rámci Evropské unie vyšší, zahraniční dopravci ho často svým nákladem překračují. Pokud má vozidlo jen dvě nápravy maximálním povolená hmotnost je 18 tun.
„Nejvyšší pokuta hrozí za odmítnutí kontrolního vážení, případně neuposlechnutí obsluhy vážního zařízení, a to je 100 tisíc korun na místě řidiči vozidla. Jen letos k dnešnímu dni registrujeme zhruba sto takových případů,“ sdělila Právu policejní mluvčí Violeta Siřišťová.
Výše pokuty za překročení váhového limitu je 9000 Kč za tunu. Pokud řidič nemůže sankci zaplatit, policie mu může nařídit přesun na vhodné místo a zabrání mu v jízdě, nebo mu odebere registrační značky. Kamion může odjet až pokutu zaplatí.
„V letošním roce neevidujeme žádný přestupek tohoto druhu. Naše vozidla najezdí 2 mil km měsíčně, ale váhové kontroly v ČR si nás vybírají zřídka kdy. Nutno říct, že nás častěji kontrolují v Rakousku či Maďarsku. Naši klíčový zákazníci využívají celý prostor návěsu, ale většina přepravovaného zboží nedosahuje maximální možné váhy. Častěji řešíme komplikace s rozložením nákladu/váhy na nápravy. Zde mají naši řidič velkou výhodu, protože nové tahače rozložení váhy na nápravy ukazují a řidič má perfektní kontrolu hned při nakládce,“ uvedl Jiří Langr, vedoucí mezinárodní kamionové dopravy ICOM transport.
Kamiony mohou kontrolovat i celníci, ti letos odhalili 798 provinilců, byly rozdány pokuty za více než 4 miliony korun. Dopravce by měl při překročení váhy nákladu správně poslat jiné vozidlo, které by nadlimitní náklad odvezlo. Ne vždy se tak děje.
V tomto problému by mělo pomoci umisťování vysokorychlostních vah na dálnicích. V České republice jich nyní funguje devět, do konce roku by jich mělo být celkem třináct.